Hlavní obsah

Hrozí individuálně vzdělávaným dětem izolace od vrstevníků?

Právo, Marek Přibil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Důvodem, proč rodiče pro své děti individuální vzdělávání volí, bývá často výrazné nadání dětí, specifické poruchy učení či zdravotní problémy. Výhodou domácí výuky je její vyšší efektivita. Naopak určitým rizikem, jak tvrdí kritici, může být nedostatečná socializace dítěte.

Foto: sxc.hu, Právo

Důvodem, proč rodiče pro své děti individuální vzdělání volí, bývá často výrazné nadání dětí.

Článek

Jestliže se dítě nepohybuje v kolektivu, hrozí mu izolace, tedy to, že bude mít problémy s komunikací se svými vrstevníky a z toho plynoucí problémy se zapojením do kolektivu.

S tím nesouhlasí dětský psycholog Václav Mertin: „Podle zkušeností je počet sociálních kontaktů dětí z domácího vzdělávání ve srovnání s dětmi s ‚normální‘ školní docházkou srovnatelný, ba i vyšší, pokud děti navštěvují velký počet kroužků. Díky volnému času, kterého mají ve srovnání se ‚školními‘ dětmi nesrovnatelně více, mají totiž spoustu zájmových aktivit. Socializace znamená naučit se komunikovat a vycházet s jinými. Nemusí to být nutně prostřednictvím kontaktů se spolužáky.“

Dětská psycholožka Eva Kneblová však varuje: „Stát nedostatečně kontroluje, zda si rodina nebere dítě do domácího vzdělávání jen proto, že má tendenci ho izolovat od společnosti. Důvodů k této izolaci může mít rodina více. Například se domnívá, že společnost je špatná. Mohlo by jít o rodiče, kteří jsou v sektě, nebo o rodiče, kteří se chytají různých životních stylů, třeba izolovaného života na rodinné farmě. Lze říct, že v současnosti jsou k těmto trendům lidé náchylní.“

Rodiče si domácí vzdělávání chválí

A jaké jsou zkušenosti rodičů? „Doma vzděláváme od narození Filipa, ten ale teď nastoupil do primy církevního gymnázia, Alžbětu, ta je ve čtvrté třídě, a Davida, ten je ve třetí,“ řekla Právu Halena Zvonařová z Plzně s tím, že když Filip přešel na gymnázium, nijak se nepotvrdilo, že by se nedokázal zapojit do kolektivu.

„Nehoní nás pevný časový rozvrh hodin a školního zvonění, jsme svobodnější, ale musíme být i zodpovědní a denně přemáhat svou lenost,“ popisuje výuku ve své rodině.

Hlavní výhody vidí v tom, že děti mají nesrovnatelně více volna na hraní a záliby, protože vlastní učení zabere několikrát méně času než ve škole. „Nemáme téměř žádné prostoje, a navíc i při vlastní výuce jsme spolu jako rodina. Máme více času na budování dobrých vztahů i na řešení výchovných potíží nebo vzájemných sporů,“ vysvětluje Zvonařová.

Podle ní je kontrola ze strany státu dostatečná. „Zodpovědnost za zdárnou individuální výuku nese ředitel školy podobně jako za výuku ostatních učitelů v klasických třídách. Pokud se objeví nějaké problémy nebo podezření, má možnost zasáhnout,“ tvrdí.

Reklama

Související témata:

Související články

Kde děti rozvinou hudební talent

Vyniká vaše dítě ve zpěvu, tanci, rádo maluje? Nenechte zahálet jeho tvořivé dovednosti a podpořte jeho talent volbou vhodného oboru v základní umělecké škole.

Jakou školu pro mimořádně nadané dítě?

Podle Václava Fořtíka, předsedy české pobočky mezinárodní organizace lidí s mimořádným intelektem Mensa, je v české populaci zhruba desetina dětí...

Výběr článků

Načítám