„Sledovali jsme schopnosti ve čtení před tím, než začali hrát šachy, a rovněž poté. A došlo k výraznému zlepšení, ale plně nechápeme proč. Společenské hledisko by mohlo být zřejmě stejně tak důležité jako vývoj kognitivních procesů, které hra v šachy vyžaduje. Hraní turnajů vede trochu k cestování a začleňování do širší společnosti, budování nových kontaktů a důvěry,“ vysvětloval Forrest.

Výzkum trval celý rok a vědci při něm sledovali děti ze dvou základních škol v Aberdeenu. Během studie ty vyrušující a roztěkané děti, které začaly po škole dobrovolně navštěvovat šachové kroužky, výrazně změnily své chování a uklidnily se i během vyučování. Neměnný stav přitom zůstal u těch vyrušujících žáků, kteří šachy nehráli.

„Zjistili jsme, že být zainteresovaný a nadšený do šachů vede k vítané úpravě chování i jinde,“ dodal Forrest.