"Se senzačním úspěchem programů jako Teletubbies, které se zaměřují na velmi malé děti, bylo nezbytné pochopit, co si velmi mladé děti z takových pořadů mohou vzít. Rádi bychom si mysleli, že to může fungovat, že Teletubbies a další programy mohou učit základní jazykové schopnosti. Ale není to pravda," uvedla docentka psychologie Marina Krcmarová z Wake Forest University v Severní Karolíně.

Její tým sledoval schopnost dětí ve věku mezi patnácti a čtyřiadvaceti měsíci učit se nová slova, která jsou prezentována postavičkami Teletubbies. Tyto výsledky srovnávala se schopností batolat učit se nová slova od dospělého mluvčího, který byl s nimi přítomen v místnosti. Výsledky prokázaly, že děti mladší dvaadvaceti měsíců neidentifikují přesně předmět, když se nové slovo učí z televizního pořadu, ale jsou schopny rychle si spojit slovo s objektem, když je to slovo k němu se vztahující prezentováno dospělou osobu stojící před nimi.

Je pouze snem rodičů, že by se děti mohly učit první slova z televize

"Během časné periody osvojování jazyka a u dětí, které mají stále menší slovní zásobu než padesát slov, je učení od dospělých mluvčích mnohem efektivnější než z pořadů podobných Teletubbies," tvrdí Krcmarová.

Výsledky se týkají dětí ve velmi ranné fázi vývoje. "Víme již řadu let, že děti od tří let věku se mohou z různých televizních pořadů zaměřených na rozvoj schopností skutečně učit. Nápad, že by televize mohla pomáhat učit velmi malé děti jejich první slova, je pouze snem rodičů, ale nelze ho podpořit výzkumem," dodala docentka psychologie.