Hlavní obsah

Německo v rámci kampaně proti anorexii odmítá vychrtlé modelky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

BERLÍN

Život má váhu - společně proti blouznění za štíhlostí. Pod tímto heslem běží kampaň německé vlády, která má za cíl bojovat proti poruchám příjmu potravy. Nyní slíbil vládě podporu i textilní a módní průmysl, který se podobně jako v Itálii, Španělsku či Francii zavázal, že nebude špatné stravovací návyky podporovat předváděním vychrtlých modelek. Ke kampani se však zatím nepodařilo získat samotnou reklamní branži.

Foto: Profimedia.cz

Německo bojuje proti vychrtlosti - a začíná rovnou u modelek.

Článek

Německá ministryně zdravotnictví Ulla Schmidtová, která kampaň proti anorexii zaštiťuje spolu se svými kolegyněmi z resortů školství a rodiny Annette Schavanovou a Ursulou von der Leyenovou, získala pro svou myšlenku téměř celou branži módního průmyslu.

Pod "Národní chartu" s výčtem 11 příslušných předsevzetí se podepsala agentura Igedo, která pořádá největší světový veletrh módy v Düsseldorfu, německý svaz módního průmyslu GermanFashion, Deutsche Mode Institut, který pro výrobce mapuje trendy, a svaz oficiálních modelingových agentur (VELMA).

Signatáři německé módní charty se mimo jiné zavázali, že nebudou angažovat modelky, jejichž body mass index (BMI) je nižší než 18,5 a které jsou mladší 16 let. BMI přitom vyjadřuje poměr mezi hmotností a výškou člověka tak, že se hmotnost vydělí druhou mocninou výšky. Hodnota 18,5 je považována za spodní hranici "normální hmotnosti".

Nadcházející veletrh představí "normální" modelky

Nové závazky se prý mají projevit už na příštím módním veletrhu, který se v Düsseldorfu uskuteční 27. až 29. července. "Všechny modelky budou nosit nejméně velikost 36," slibuje jednatel pořádající firmy Igedo Frank Hartmann.

Mluvčí Igedo Thomas Kötter serveru Spiegel Online řekl, že problém s vychrtlými modelkami měly hlavně velké módní přehlídky haute-couture v Londýně, Paříži či Miláně. "V Německu jde spíš o nositelnou módu," vysvětluje Kötter. Naopak na módních veletrzích se etablovaly přehlídky s oblečením nadměrných velikostí.

Na to poukazují i reklamní agentury, které se k německé iniciativě nepřipojily i s argumentem, že jde o příliš okrajový problém a političky obvinily z populismu. "V Německu nemáme z 99,99 procenta žádné vychrtlé věšáky na šaty," řekl deníku Süddeutsche Zeitung Volker Nickel z ústředního svazu německých reklamních agentur (ZAW).

Problémem je vyhublost i otylost

V Německu, které má 82,5 miliónu obyvatel, trpí psychogenní hubeností na 600.000 žen. Podle odhadů je podvýživou postiženo 1,6 miliónu Němců, přičemž podváhou trpí sedm procent německých dívek a osm procent chlapců ve věku 11 až 17 let.

Závažnější se však stále zdá být opačný problém, neboť na každé podvyživené dítě připadají dva tlouštíci. BMI vyšší než 30, což je hranice otylosti, má zhruba každý pátý německý občan.

Téma vychrtlosti u modelek se objevilo už v 60. letech, kdy se stala ztělesněním krásy modelka Lesley Hornbyová, známější spíš jako Twiggy. Dnes jsou za neblahé vzory v tomto ohledu považovány například Nicole Richieová, Lindsay Lohanová či Victoria Beckhamová. Současnou diskusi uvedlo do pohybu v roce 2006 úmrtí jedenadvacetileté brazilské modelky Any Caroliny Restonové, která při výšce 1,74 metru naposledy vážila jen 40 kilogramů.

Ve Francii vzbudil před časem pozornost reklamní snímek italského módního domu Nolita s fotografií nahé ženy trpící anorexií. Reklama byla zakázána s odůvodněním, že je v rozporu s lidskou důstojností a s morálním kodexem.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám