"Něco se na internetu může objednat. Týká se to dekoračních záležitostí jako sáčky na rýži, umělá výzdoba stolů, nebo hudba. Jinak si klientky chtějí na všechno sáhnout a podívat se na všechno zblízka," řekla Patricia Janečková ze svatební agentury Patricia.

Přestože je v Česku několik webů, které nabízejí svou pomoc při plánování svateb, lidé prý stále dají raději na osobní kontakt. "Spousta svatebních náležitostí se dá jen těžko vysvětlit a obhájit e-mailem. Když se mám pod akcí podepsat, potřebuji, aby mi klientka důvěřovala. Zatím nevěřím, že by se celá akce dala odbýt po internetu," uvedla Janečková.

Internet může ušetřit čas i peníze

Podle zkušeností amerických párů je však internet pro plánování a zařizování svatby zcela nezbytný. "Nedovedu si představit, jak by se naše svatba uskutečnila bez internetu," citovala agentura Reuters třicetiletou grafičku Susan z Chicaga. Se svým nastávajícím se prý přes internet seznámila, a když začali plánovat sňatek, obrátili se především na svatební weby. Tvrdí, že jim to ušetřilo čas i peníze.

V Česku ovšem objednávání komplexních služeb svatebních agentur zatím prý není zcela běžné. "Ve světě se na všechno najímají agentury. Tady (v ČR) to asi z ekonomických důvodů moc párů nevyužívá. Poptávka sice stoupá, ale není to rozhodně úroveň, která je běžná v západní Evropě," řekla Světlana Uldrichová z agentury Báječná svatba.

Také podle ní je osobní kontakt s klienty při přípravě svatby nezbytný. "Vyřizujeme svatbu kompletně včetně šatů, hostiny, obřadu, prstýnků i svatebních oznámení.

Alespoň jednou se musíme s klienty sejít," uvedla. Podle ní lidé, kteří si svatbu objednávají přes internet, musí velmi přesně specifikovat, o co mají zájem. "Nedovedu si představit, jak by si někdo mohl vybrat šaty z obrázku. Na modelce vypadají jinak než na potenciální nevěstě. Jsou to velmi osobní, intimní záležitosti. Těžko můžete odhadnout něčí vkus," uvedla. S klienty prý navštěvuje floristy i vizážisty.

Služby svatebčanům jsou také výnosný byznys

Podle Janečkové se v Česku internet využívá pro zajištění dopravy nebo hostiny. "Auto vypadá přesně podle obrázku a také zákusky se mohou dělat podle předloh. Cukrářky nebo květinářky pracují s návrhy, které si nevěsty nosí. Musí se ale předem složit záloha," uvedla.

Rozšířené jsou poslední dobou internetové stránky snoubenců a novomanželů. "Mladí lidé vědí, že internet vládne světu. Chtějí přátelům zprostředkovat tímto způsobem informace o sobě. Jsou tam odkazy v jakém stadiu je příprava ke svatbě, kdo je pozvaný nebo jaké dárky jsou žádané," uvedla Janečková.

"Pokud byste nám chtěli ke svatbě něco koupit, zkuste prostudovat následující seznam svatebních darů, které nám udělají radost," vzkazují zájemcům Lucie a Petr. Navrhují pak dárky, které jim prý udělají větší radost než porcelánový servis s velkými srdíčky. Mezi dary, kterými nepohrdnou, je třeba pozemek s domečkem poblíž Prahy.

Podle amerických párů jsou tradiční svatební časopisy sice dobrým zdrojem inspirace, avšak internetové zdroje vnímají jako užitečnější. Zároveň jde o výnosný byznys pro lidi, kteří podobné weby provozují.