Hlavní obsah

Doplňky stravy je podle odborníků lepší kupovat v lékárně

Doplňky stravy by si člověk měl kupovat v lékárně, kde se může poradit s lékárníkem, a měl by volit osvědčené značky. Uvedl to výkonný ředitel České asociace pro speciální potraviny Bohumil Hlavatý. Varoval před výběrem jen pod vlivem reklamy i nákupem neznámých doplňků přes internet. Mluvčí České lékárnické komory Aleš Krebs řekl, že lidé se ptají nejvíce po tom, na co je právě reklama.

Foto: Ondřej Krynek, Novinky

Loni nabízely lékárny přes čtyři tisíce doplňků stravy.

Článek

"Loni nabízely lékárny přes 4000 doplňků stravy, nejprodávanější stovka tvořila 90 procent prodejů," uvedl Hlavatý. Pro nákup poradil dvě vodítka: jméno výrobce a místo nákupu. Renomovaná firma je garancí toho, že doplněk obsahuje, co má, výrobce nemůže hazardovat se svou pověstí.

Přinejmenším při prvním nákupu by měl člověk jít do lékárny. S lékárníkem může probrat svůj zdravotní problém a lékárník mu doporučí nejvhodnější doplněk. Navíc tím, že se prodává v lékárně, má kupující garanci, že doplněk splnil veškeré zákonné normy, aby mohl být uveden na trh v Česku.

"Trošku bych varoval před nákupem neznámých doplňků stravy na internetu, i když obecně proti i-shopu nic nemám. Pokud bych nakupoval po internetu, tak doplněk, který znám a s lékárníkem jsem ho probral," řekl Hlavatý.

Krebs potvrdil, že zájem lidí o potravní doplňky trvale roste. Vždy se nejvíce prodává to, na co běží reklama. Když se pacient ptá, zda mu potravinový doplněk pomůže, lékárník s ním podle Krebse probere jeho konkrétní situaci. "Určitě nejde primárně o to prodat lék nebo doplněk, ale posoudit, co potřebuje pacient. Když je zřejmé, že doplněk nepomůže a bude potřebovat další vyšetření, směřujeme ho k lékaři," shrnul Krebs.

Doplňky neléčí, pouze doplňují účiněk léku 

Ze zákona je dáno, že doplněk stravy neléčí, léčí lék. Z definice doplňku plyne, že obsahuje fyziologicky a nutričně aktivní látky, které příznivě ovlivňují zdravotní stav. Doplňky tedy pomohou při komplexní léčbě a mohou fungovat jako prevence. "Nemůžete od nich očekávat, co očekáváte od léku. Pokud je člověk nemocný, měl by navštívit lékaře a ten předepíše vhodný lék, mnohdy ale součástí léčby je i užívání doplňků stravy, pokud to lékař doporučí," řekl Hlavatý.

Asociace zastupuje 18 firem, které pokrývají 49 procent trhu s potravními doplňky. Podle Hlavatého se všichni členové zavázali dodržovat etický kodex. Nesmějí dělat zavádějící reklamu, například tvrdit, že díky danému přípravku zhubne člověk kilo za den. I takový případ porušení kodexu řešila etická komise, která funguje v rámci asociace.

Současná legislativa je podle Hlavatého "poměrně nepřehledná", a tak hlavně menší firmy tápou. Etická komise vyhledává sama největší problémy v tisku a televizi. Pokud najde porušení kodexu, osloví příslušnou firmu a pomůže jí s nápravou. "Pokud firma na upozornění nereaguje a problém neodstraní, podáváme oznámení příslušným státním orgánům," řekl Hlavatý.

Reklama

Související články

Přípravky na hubnutí obvykle zklamou

Odborníci odhadují, že Češi utratí za prostředky na hubnutí zhruba miliardu korun ročně. To číslo stále roste. Přesto jsme po Němcích nejtlustší v Evropě....

Výběr článků

Načítám