Článek
"Loni nabízely lékárny přes 4000 doplňků stravy, nejprodávanější stovka tvořila 90 procent prodejů," uvedl Hlavatý. Pro nákup poradil dvě vodítka: jméno výrobce a místo nákupu. Renomovaná firma je garancí toho, že doplněk obsahuje, co má, výrobce nemůže hazardovat se svou pověstí.
Přinejmenším při prvním nákupu by měl člověk jít do lékárny. S lékárníkem může probrat svůj zdravotní problém a lékárník mu doporučí nejvhodnější doplněk. Navíc tím, že se prodává v lékárně, má kupující garanci, že doplněk splnil veškeré zákonné normy, aby mohl být uveden na trh v Česku.
"Trošku bych varoval před nákupem neznámých doplňků stravy na internetu, i když obecně proti i-shopu nic nemám. Pokud bych nakupoval po internetu, tak doplněk, který znám a s lékárníkem jsem ho probral," řekl Hlavatý.
Krebs potvrdil, že zájem lidí o potravní doplňky trvale roste. Vždy se nejvíce prodává to, na co běží reklama. Když se pacient ptá, zda mu potravinový doplněk pomůže, lékárník s ním podle Krebse probere jeho konkrétní situaci. "Určitě nejde primárně o to prodat lék nebo doplněk, ale posoudit, co potřebuje pacient. Když je zřejmé, že doplněk nepomůže a bude potřebovat další vyšetření, směřujeme ho k lékaři," shrnul Krebs.
Doplňky neléčí, pouze doplňují účiněk léku
Ze zákona je dáno, že doplněk stravy neléčí, léčí lék. Z definice doplňku plyne, že obsahuje fyziologicky a nutričně aktivní látky, které příznivě ovlivňují zdravotní stav. Doplňky tedy pomohou při komplexní léčbě a mohou fungovat jako prevence. "Nemůžete od nich očekávat, co očekáváte od léku. Pokud je člověk nemocný, měl by navštívit lékaře a ten předepíše vhodný lék, mnohdy ale součástí léčby je i užívání doplňků stravy, pokud to lékař doporučí," řekl Hlavatý.
Asociace zastupuje 18 firem, které pokrývají 49 procent trhu s potravními doplňky. Podle Hlavatého se všichni členové zavázali dodržovat etický kodex. Nesmějí dělat zavádějící reklamu, například tvrdit, že díky danému přípravku zhubne člověk kilo za den. I takový případ porušení kodexu řešila etická komise, která funguje v rámci asociace.
Současná legislativa je podle Hlavatého "poměrně nepřehledná", a tak hlavně menší firmy tápou. Etická komise vyhledává sama největší problémy v tisku a televizi. Pokud najde porušení kodexu, osloví příslušnou firmu a pomůže jí s nápravou. "Pokud firma na upozornění nereaguje a problém neodstraní, podáváme oznámení příslušným státním orgánům," řekl Hlavatý.