Proměna začala podle odborníků před deseti lety, kdy do postkomunistické země začaly pronikat různé vlivy ze Západu. Podle sociologů se společnost otevřela, přestala škatulkovat a prostor dostal individualismus. Pomohli i umělci, kteří se s obrázky na těle začali chlubit veřejnosti. Tetování se objevilo na tělech žen, které mnozí vnímali jako symboly krásy, což vedlo k jeho rozšíření mezi celou populaci.

Tetování u mládeže psychologové v minulosti hodnotili jako projev nedospělosti, volání dětí do světa dospělých o pomoc. Polská mládež však v současnosti podle průzkumů nic takového nevnímá. Tetování bere jako symbol netuctovosti. Malůvky a někdy i velké malby na těle považují studenti za umění.

Devětapadesátiletá Celina Kierszká si nechala na rameni vytetovat svatý obrázek Matky boží jako výraz vděčnosti za život. Žena totiž onemocněla rakovinou, lékaři jí nedávali žádnou šanci, ale ona chtěla žít a modlila se právě k Matce boží. Po letech se nemoci zbavila. "Reakce okolí jsou různé. Někteří jsou nadšeni, jiní se diví, že taková stařena si usmyslela takové hlouposti," popsala žena.

Tetování je oblíbené i mezi staršími lidmi

Tetovat se nechal i devětadvacetiletý policista Marcin Lagosz. Přátelé ho ještě na studiích varovali, že nebude moci práci policisty kvůli obrázku na těle vykonávat. Psycholog při přijímacím pohovoru ale podle Lagosze nerozebíral, zda kandidát netrpí nutkáním ubližovat si, zeptal se jen, co ho k rozhodnutí nechat se tetovat vedlo.

Různé kotvy, růžičky, symboly z čínského kalendáře mají podle psychologů mimo jiné přilákat pozornost opačného pohlaví. "Tetování je pro mě znakem erotiky. I proto jsem si ze všech obrázků vybrala orchidej," uvedla čtyřiatřicetiletá manažerka v mezinárodním vydavatelství Joanna Nowakowská. "Když máš tetování, cítíš se být jiným než ostatní a začínáš se také jinak na okolí dívat," přiblížil devětatřicetiletý ředitel realitní společnosti EGB Krzysztof Matela.

Tetovaní tak vyšli z kruhu zločinců a vešli do salonů. Podle sociologů je již téměř nemožné, aby se vrátili zpět za mříže, tím spíše, že obrázky ukrývají pod všedním oblečením. A možná proto je nelze hodnotit ani podle tetování ani podle oděvu, zdůrazňují polští experti.