Hlavní obsah

Co nakupují bojovníci Tálibánu? Zahraniční parfémy a šampony proti lupům

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už od půlky června vede pákistánská armáda masivní ofenzívu proti bojovníkům hnutí Tálibán v oblastech při hranici s Afghánistánem. Tvrdé boje v kmenových oblastech vyhnaly z domovů přes 800 tisíc lidí. Mezi nimi je i Rašíd Rahmán. Podle BBC byl až donedávna jedním z obchodníků, u kterých tálibové patřili k těm nejlepším zákazníkům.

Foto: Profimedia.cz

Bojovníci Tálibánu na afghánsko-pákistánském pomezí. Archivní snímek

Článek

Před tím, než Rašíd Rahmán utekl z Miranšáhu, hlavního města kmenové oblasti Severní Vazíristán, nevedlo se mu vůbec špatně. Na místní poměry jako obchodník vydělával velké peníze. Podle BBC si přišel měsíčně na sto až sto patnáct tisíc pákistánských rupií (v přepočtu zhruba 20 500 až 23 500 korun).

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Pákistánští vojáci v kmenových oblastech Severního Vazíristánu Video: Reuters

Ozbrojenci Tálibánu prý byli mezi těmi, kdo u něj utráceli nejvíc. V jeho obchodě na hlavním tržišti v Miranšáhu prodával všechno, od kosmetiky, ponožek a dámských punčoch až po elektroniku. Členové Tálibánu na rozdíl od ostatních nakupujících ale nepatřili k těm, kdo by smlouvali, aby dostali lepší cenu.

„Dávali přednost zahraničním nebo značkovým parfémům a tělovým deodorantům z dovozu. Měli rádi ty s výraznou vůní,“ popsal.

Zájem tálibů o „exkluzivní“ zboží Rašída donutil, aby pro něj jezdil do vzdáleného Islámábádu a Láhauru. „Neměli rádi pákistánské výrobky,“ dodal.

„Nejlepší zákazníci”

Pro své ženy nakupovali parfémy pojmenované „tajná láska“ nebo „modrá dáma“. Také měli zájem o mýdla značky Dove a šampóny Head & Shoulders či Clear. Co se týká spodního prádla, dávali přednost slipům a spodkům v bílé barvě.

Foto: Maqsood Mehdi, Reuters

Pákistánský voják u zbraní a munice zabavené při ofenzívě ve městě Miranšáh

Další bývalý majitel obchodu z Miranšáhu a krejčí Sohajl Masíh potvrdil, že členové Tálibánu patřili k nejlepším zákazníkům. Byli prý schopni utratit při jednom nákupu dva až tři tisíce rupií (v přepočtu přes 600 korun). To, jak poznamenává BBC, pro řadu místních lidí představuje plat za dva týdny.

„Přijížděli k mému obchodu ve velkých bílých autech se zatemněnými okny a nerozpakovali se vytáhnout velké sumy v hotovosti,“ řekl Sohajl Masíh.

„Kupovali si věci, u kterých si lidé jako já ani nemohli dovolit představit, že by si je pořídili,“ popsal.

Podle jeho slov bojovníci Tálibánu dopředu věděli, že se chystá ofenzíva pákistánské armády. Dokládalo to prý i to, že se začali pod cenou zbavovat elektroniky. Že Tálibán měl s předstihem informace o chystaném útoku, potvrzují i další zprávy z regionu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám