Stroje představil v Ču-chaji, vzdáleném asi 50 km západně od Hongkongu, akrobatický tým čínské lidové armády Baji. Jejich přelet trval asi minutu.

Pohled na čínský letoun páté generace J-20

Pohled na čínský letoun páté generace J-20

FOTO: China Stringer Network, Reuters

Existence stroje, u něhož se předpokládá dlouhý dolet, je známa už několik let, poprvé vzlétl v roce 2011 a už tehdy se objevilo několik fotografií. [celá zpráva] Teprve nyní se však tyto letouny představily veřejnosti.

Dva stroje J-20 za letu

Dva stroje J-20 za letu

FOTO: China Daily, Reuters

„J-20 je vlastním čínským bojovým letounem kategorie stealth, který byl vyvinut, aby splnil požadavky budoucích bojišť,“ řekl podle CNN mluvčí čínského letectva Šen Ťin-kche. „Stroj zvětší celkové bojové schopnosti letectva, což by mělo napomoci svaté misi armády udržet národní suverenitu, bezpečnost a územní celistvost.“

„Výzkum a vývoj postupují, jak bylo naplánováno,“ dodal.

Čínský letoun J-20

Čínský letoun J-20

FOTO: China Stringer Network, Reuters

 Modernizace čínského letectva

Čína se tak může spolu s Ruskem stát brzy po USA další zemí, která bude mít ve výzbroji bojový letoun páté generace. Spojené státy ale mají stále náskok, stroje F-22 Raptor má ve výzbroji už od konce první dekády nového tisíciletí a Lightningy II budou ve službě od příštího roku.

F-35 Lightning II v letu

F-35 Lightning II v letu

FOTO: Handout, Reuters

Generál amerického letectva David Goldfein dal už v srpnu najevo v rozhovoru pro web Breaking Defence, že srovnání J-20 s raptory a Lightningy II kulhá. Podle něj má americké letectvo stále náskok, protože i u nově zaváděných letadel F-35 je typ už integrován do ostatních zbraňových systémů. Podle něj technologie použitá ve stroji J-20 má blíže k té, jež byla využita už u vyřazených letadel F-117, i když J-20 tvarově připomíná raptor.

Bojový letoun páté generace Lockheed F-22 Raptor

Bojový letoun páté generace Lockheed F-22 Raptor

FOTO: Wolfgang Rattay, Reuters

Analytik časopisu Aviation Week Bradley Perret však řekl, že stroj „jasně ukazuje velký krok vpřed v bojových schopnostech Číny“.

Další premiéry

V úterý se představila i další nová letadla včetně prvního čínského těžkého transportního čtyřmotorového proudového letounu Xian Y-20 a největšího létajícího člunu na světě – turbovrtulového čtyřmotorového stroje AG600. Ten se bude využívat při záchranných a hlídkových letech nad vodami obklopujícími Čínu, na které si Peking klade nároky.

Čínský těžký transportní letoun Xian Y-20

Čínský těžký transportní letoun Xian Y-20

FOTO: Profimedia.cz

Čeká se, že bude představen i bombardér Xian H-6K a bitevní vrtulník Changde Z-10K, neboť letecká show v Ču-chaji je běžně využívána k prezentaci nových bojových letadel. Už před dvěma lety se tam ukázal jiný čínský letoun s vlastnostmi stealth J-31, který je ale o něco menší a lehčí. Ten ale vyvíjela firma sama o své vůli a má být určen pro export. Spekulovalo se, že byl i jako záloha pro případ, že by J-20 neuspěl.

Čínský létající člun AG600

Čínský létající člun AG600

FOTO: Profimedia.cz