Omluvu vyjádřil Hikaru Kimura z vedení firmy. Mezi hosty obřadu byl i jeden z přeživších zajatců, který musel pracovat pro Mitsubishi.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Čtyřiadevadesátiletému Jamesi Murphymu jeho zadravotní stav jako jedinému umožnil přijet. „Je to slavný den. Na ten jsme čekali 70 let,” řekl Murphy, který byl nucen pracovat za těžkých podmínek v měděných dolech Mitsubishi.

Tam pracovalo asi 500 amerických zajatců spolu s tisíci Filipínců, Korejců a Číňanů. Murphy označil podmínky v dole za naprosto hrůzné: „Bylo to otroctví ve všech aspektech – bez jídla, bez léků, bez oděvů, bez sanitace.“

Japonské lodě dopravily za války na 12 000 amerických zajatců do Japonska, kde byli nuceni k otrocké práci na více než 50 místech. Kolem deseti procent jich podle AP přitom zahynulo. Podle dalších údajů bylo takto zneužito k nucené práci pro císařství 25 000 amerických vojáků. Denně dostávali jídlo mající 500 až 600 kalorií.

„Velmi pečlivě jsem poslouchal omluvné vyjádření pana Kimury a shledal jsem je velmi upřímné, pokorné a objevné,“ řekl Murphy podle BBC. Spolu s dalšími přítomnými, zejména příbuznými zajatců, vyjádřil naději, že podobný krok učiní i další japonské podniky, které dělaly to samé.

První omluva od japonské firmy

Firma jednala samostatně, japonská vláda se za využívání zajatců k práci omluvila před pěti lety. Mitsubishi je první japonskou firmou, která takovýto krok učinila, přestože mnohé jiné podnikají v USA, jako třeba Mitsui nebo Kawasaki.

Za druhé světové války vyráběla především stíhací letadla A6M Zero a J2M Raiden i bombardéry G4M Betty.