Hlavní obsah

Případy pilotů-sebevrahů existují. Ale mlčí se o nich

Právo, brw

V dějinách civilního letectví existují případy pilotů-sebevrahů. Připomněla to ve čtvrtek španělská média. Halí je ovšem těžké mlčení, protože pro vedení leteckých společností i úřady mnoha zemí jsou prostě tabu.

Foto: Laurent Cipriani, ČTK/AP

Záchranáři na místě neštěstí využívají hlavně hrábě.

Článek

Jde například o katastrofu letu EgyptAir číslo 990 z Los Angeles do Káhiry. Ten se 31. října 1999 zřítil do moře u ostrova Nantucket v Massachusetts. Všech 217 lidí na palubě Boeingu 767 zahynulo. Vyšetřování ukázalo, že egyptský kopilot Gamál Batútí se octl sám v kokpitu, vypnul autopilota a záměrně „poslal“ letadlo do oceánu.

Spoléhám na Boha. Věřím v Boha
poslední výkřik pilota-sebevraha

Egyptští vyšetřovatelé přesto uvedli jako příčinu katastrofy „pravděpodobnou“ mechanickou závadu. I když ze zaznamenané konverzace pilotů bylo zřejmé, že Batútí se ke zločinu chystal.

Důtka a pomsta?

Podle španělských médií za vším byla důtka, kterou kopilot dostal kvůli svému „nevhodnému sexuálnímu chování“. Věděl o ní i kapitán a upozornil už na trase kolegu, že je to zřejmě jeho poslední let.

„Tohle bude poslední let i pro vás,“ zavrčel pak podle záznamu Batútí. Když kapitán odešel na toaletu, vypnul autopilota a namířil letadlo do Atlantiku. „Taková je jeho vůle. Spoléhám na Boha. Věřím v Boha,“ bylo poté slyšet ze záznamu. Než náraz Batútího umlčel, zopakoval modlitbu celkem jedenáctkrát. Údajně ji pronášel i ve chvílích, kdy se kapitán, jenž se vrátil do kokpitu, marně snažil letadlo vyrovnat.

Byl to příjemný mladý muž, popsali kopilota Lubitze lidé z leteckého klubuVideo: Novinky/Reuters

Později se ovšem objevily spekulace, že kopilot měl ke zločinu jiné důvody: jako oddaný člen Muslimského bratrstva prý chtěl „zklikvidovat“ na 30 vysokých egyptských důstojníků a pilotů, kteří se linkou vraceli ze školení v USA. To se ovšem nikdy nepodařilo potvrdit, ani vyvrátit.

Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě označil nakonec za pravděpodobnou příčinu havárie vychýlení z kurzu a následný pád do moře způsobený Batutího zásahy do řízení.

Kapitán vypnul černé skříňky

Podobný případ se stal o dva roky dříve. Do řeky Musi u Palembangu na jižní Sumatře se 19. prosince 1997 zřítil Boeing 737 společnosti SilkAir. Let 185 měl z Jakarty namířeno do Singapuru.

Na palubě bylo 97 cestujících a sedm členů posádky. Všichni zahynuli. Podle amerických vyšetřovatelů kapitán vypnul zařízení v černých skříňkách a pak nasměroval letadlo k zemi. Indonéští experti tvrdili, že pro to není dostatek důkazů. Pozdější vyšetřování označilo za původce katastrofy vadnou součástku v ovládacích prvcích letounu a její výrobce se údajně mimosoudně vyrovnal s pozůstalými. Někteří experti ale upozorňují, že šlo o zastírací manévr, protože sebevražda pilota je pro indonéské úřady tabu.

Mozambičtí vyšetřovatelé od listopadu 2013 zkoumají nehodu letadla, při níž zahynulo 33 lidí. Podle předběžného šetření se zdálo, že pilot letadla společnosti Mozambican Airline mířícího do Angoly stroj poslal k zemi úmyslně. Ke spolehlivým závěrům zatím nedošli.

Reklama

Výběr článků

Načítám