Hlavní obsah

Airbus AirAsia před pádem prudce stoupal skoro jako stíhačka, pak se propadl

Letadlo společnosti AirAsia, které se zřítilo koncem prosince do Jávského moře se 162 lidmi na palubě, krátce před pádem velmi rychle stoupalo vzhůru. Pak následoval rychlý pád na hladinu, oznámil v úterý indonéský ministr dopravy Ignasius Jonan, kterého citoval list Wall Street Journal. Je to první oficiální vyjádření k posledním okamžikům letu na lince QZ8501.

Foto: Beawiharta, Reuters

Vyzvednuté trosky airbusu AirAsia

Článek

„V posledních minutách stroj stoupal rychlostí vyšší, než je běžné,” řekl ministr v parlamentu s odvoláním na údaje automatického systému ADS-B, kdy letadlo samo vysílá základní data přes satelit.

Dodal, že stroj stoupal rychlostí 6000 stop za minutu (30,5 m/s). „Myslím, že i u proudové stíhačky je vzácné, když stoupá rychlostí 6000 stop za minutu. U dopravních letadel jsou výjimečná stoupání rychlostí i mezi 1000 a 2000 stopami za minutu (5,6 až 11,2 m/s – pozn. red.),” uvedl ministr.

Stoupavost s výškou klesá. Rekord v ní drží Suchoj Su-27 s 325 m/s.

Foto: Beawiharta, Reuters

Indonéští záchranáři čekají na loď s těly obětí z airbusu

„Náhle stroj překročil rychlost, kterou je schopen stoupat, a propadl se,“ dodal ministr. Následoval prudký pád, který trval tři minuty.

Jeho popis naznačuje, že při prudkém stoupání došlo k přetažení stroje a následné ztrátě vztlaku, načež se stroj propadl.

Foto: Achmad Ibrahim, ČTK/AP

Rakve s těly obětí z airbusu AirAsia

Záznamy z kabiny už vyloučily, že by se letoun stal terčem teroristického útoku.

„Neslyšeli jsme hlasy žádných jiných osob než pilotů, žádnou explozi,“ řekl už v pondělí vyšetřovatel Nurcahyo Utomo s tím, že nyní se pátrá po „možném poškození letadla a lidských faktorech“, tedy chybě pilota. „Je tam jen pilot, ale zní velmi zaměstnaně,“ dodal další vyšetřovatel Andreas Hananto.

Foto: Beawiharta, Reuters

Nakládání rakví s těly obětí

Letadlo na lince QZ8501 zmizelo 28. prosince z radarů ani ne v polovině letu z druhého největšího indonéského města Surabaya do Singapuru. Než byl se strojem přerušen kontakt, pilot oznamoval řídicí věži, že se blíží k nebezpečným mrakům.

Posádka požádala věž, aby mohla změnit směr a výšku letu. Povolení ale nedostala hned, protože dispečeři potřebovali prověřit, kde a kudy letí ostatní letadla v oblasti, aby nedošlo ke kolizi. Když chtěli kontroloři posádku kontaktovat, aby jí oznámili, že může stoupat výše, stroj už z radarů zmizel.

Foto: Reuters

Ponořený trup havarovaného airbusu AirAsia

Indonéští potápěči v uplynulých dnech vylovili ze dna moře obě černé skříňky airbusu se záznamem hovorů z pilotní kabiny a se záznamem letových údajů.

Z moře bylo zatím vytaženo 53 mrtvých. Většina ostatních těl by podle předpokladů měla být v trupu letounu, který se podařilo objevit minulý týden na dně moře. Jeho vyzdvižení zatím brání špatné počasí. „Potápěči se nemohou dostat na dno, což narušilo naše operace,“ uvedl Jhonson Supriadi.

Reklama

Výběr článků

Načítám