Pátrání komplikují mimořádně špatné povětrnostní podmínky. Po deseti hodinách bylo bez výsledku přerušeno a obnoveno by mělo být v pondělí v 06:00 místního času, tedy o půlnoci z neděle na pondělí SEČ.

Letadlo mělo palivo jen na dvě hodiny letu, takže ve vzduchu už být nemůže. Před ztrátou kontaktu s kontrolní věží v Jakartě v 0:18 SEČ se nacházelo mezi indonéským přístavem Tanjung Pandan a městem Pontianak v provincii Západní Kalimantan na Borneu.

Pátrání po ztraceném airbusu společnosti AirAsia se soustřeďuje na Jávské moře.

Pátrání po ztraceném airbusu společnosti AirAsia se soustřeďuje na Jávské moře.

FOTO: Profimedia.cz

Od počátku se objevovaly informace o vraku, naposledy večer místního času indonéský server Bangka Post tvrdil, že trosky jsou východně od ostrova Belitung, který je u východního pobřeží Sumatry.

Pomoc při pátrání po pohřešovaném stroji nabídla Malajsie, Austrálie i Jižní Korea a také americký úřad pro bezpečnost v letecké dopravě (NTSB). Malajsie poslala do oblasti lodě a letadlo. Indie má poblíž tři lodě a hlídkovací letadlo. Na letištích v Surabaji i v Singapuru čekají na zprávy desítky příbuzných cestujících letu QZ 8501.

Letová tabule odkazuje lidi čekající let QZ 8501 k informační přepážce.

Letová tabule odkazuje lidi čekající let QZ 8501 k informační přepážce.

FOTO: Edgar Su, Reuters

V oblasti se stalo mnoho leteckých i lodních katastrof

V Jávském moři se v minulosti stalo několik lodních nebo leteckých neštěstí. Například 1. ledna 2007 ztratil Boeing 737-400 již neexistující letecké společnosti Adam Air se 102 lidmi na palubě při přeletu nad Jávským mořem kontakt s řízením letového provozu. Trosky letadla se našly až po deseti dnech ve vodách u západního pobřeží indonéského ostrova Sulawesi. Stroj letěl z indonéského města Surabaja do regionální sulaweské metropole Manado. Vyšetřovatelé zjistili, že piloti se snažili odstranit problém v navigačním zařízení a omylem přitom odpojili autopilota.

V prosinci 2006 se zde během bouře potopila přeplněná loď, což si vyžádalo životy více než 400 lidí. V roce 1981 nepřežilo 580 lidí ztroskotání indonéské lodi Tampomas II, která se potopila poté, co na ní propukl požár.

Místo bylo také dějištěm jedné z nejnákladnějších námořních bitev druhé světové války - takzvané bitvy v Jávském moři. Námořní síly Austrálie, Británie, NizozemskaSpojených států se v ní střetly s japonským císařským námořnictvem ve snaze ochránit Jávu před japonskou invazí, což se jim nakonec nepodařilo. Americké námořnictvo letos v srpnu potvrdilo, že vrak, který spočívá na dně Jávského moře, je křižník USS Houston potopený během druhé světové války Japonci. Vrak se stal místem posledního odpočinku až 700 příslušníků amerického námořnictva.

Jávské moře leží v západní části Tichého oceánu mezi indonéskými ostrovy Jávou a Borneem. S Indickým oceánem jej spojuje Sundský průliv. Oblast ovlivňuje převážně monzunové podnebí. Deštivý monzun zde trvá zhruba od poloviny prosince do března a jsou pro něj typická období se silným vichrem a častými několikadenními lijáky. Suchý monzun nastává v červnu a trvá do září. Oblast je oblíbeným místem pro potápění.