Spojení s Malajsií je nasnadě, neboť této zemi letos zmizel v oblasti Indického oceánu už jeden boeing, další byl sestřelen nad východní Ukrajinou.

Problémy původní firmy AirAsia vyřešil roku 2001 Malajsijec Tony Fernandes, který do té doby podnikal v hudebním průmyslu. Značně zadlužené aerolinky koupil za symbolickou cenu 25 centů.

Fernandes zachoval název, ale vytvořil první asijskou nízkonákladovou leteckou společnost řízenou heslem Létat může každý. Dnes AirAsia létá do 15 zemí a do sta destinací. Mnoho těchto letů zajišťují dceřiné společnosti, které v názvu ponechávají AirAsia; jednou z nich je Indonesia AirAsia.

Provozuje jen A320, luxus nenabízí

Tato společnost zajišťuje 30 linek do Thajska, Malajsie, Indonésie, Singapuru a Austrálie pouze jedním typem letadla, jímž je Airbus 320. Fernandesova mateřská firma v Indonesia AirAsia vlastní 49 procent, zbytek mají indonéští podílníci, přesně podle indonéského zákona, který zakazuje většinové zahraniční vlastnictví v domácích firmách. Indonesia AirAsia má místního šéfa, jímž je Sunu Widyatmoko.

Letouny Airbus A320-200 společnosti AirAsia

Letouny Airbus A320-200 společnosti AirAsia

FOTO: Vincent Thian, ČTK/AP

AirAsia podobně jako ostatní nízkonákladové společnosti poskytuje jednotnou třídu bez možnosti luxusního cestování. V přehledu za třetí čtvrtletí uváděla, že za tři měsíce přepravila 5,3 miliónu lidí a že její zisk činil před zdaněním 26,5 miliónu ringgitů (173 miliónů korun). Počet pasažérů přepravených společností Indonesia AirAsia však za stejné období poklesl o desetinu, protože společnost zrušila některé linky.

Malajsijský Branson

Fernandes poskytuje rozhovory většinou v džínech a čepici s logem své společnosti a je tak malajsijskou verzí magnáta Richarda Bransona. Podobně jako Branson, který svým podnikáním v 80. letech předčil British Airways, chce také Fernandes ohrozit zavedené letecké společnosti včetně Malaysian Airlines.

Fernandes patří k nejbohatším Malajsijcům a v Británii vlastní fotbalový klub Queens Park Rangers. Je mediálně obratný; krátce po zveřejnění zprávy o zmizení letadla podpořil na Twitteru rodiny cestujících a odjel do Surabaje, odkud pohřešovaný letoun startoval.

Ztracenému stroji už došlo palivo

Airbus 320 AirAsia na lince z indonéské Surabaje do Singapuru se 162 lidmi na palubě v neděli časně ráno místního času několik desítek minut po startu zmizel z obrazovek radarů. Letadlo je zatím považováno za pohřešované, pátrá po něm indonéské letectvo a pomáhá také Singapur.

Příslušníci indonéského námořnictva se podílejí na pátrání po ztraceném airbusu společnosti AirAsia.

Příslušníci indonéského námořnictva se podílejí na pátrání po ztraceném airbusu společnosti AirAsia.

FOTO: Antara Foto, Reuters

Operace, kterou komplikuje špatné počasí, byla na noc přerušena a bude obnovena v 06:00 místního času (dnes ve 24:00 SEČ). Spekuluje se o havárii; stroj už nemůže být ve vzduchu, protože jeho zásoba paliva by byla vyčerpaná po několika hodinách.

Indonésie patří k zemím s nejvíce leteckými nehodami

Indonésie, která je závislá na letecké dopravě spojující jejích více než 17 000 ostrovů, patří mezi země s nejvyšším počtem leteckých nehod. Souostroví s 250 milióny obyvatel je rychle se rozvíjejícím leteckým trhem, který však zápasí s bezpečností svých leteckých společností. Aerolinky nemají dostatek kvalifikovaných pilotů, řídících letového provozu i mechaniků a také zdejší letiště trpí nedostatkem moderních technologií nutných k zajištění bezpečnosti provozu.

Airbus A320 společnosti AirAsia

Airbus A320 společnosti AirAsia

FOTO: Joshua Paul, ČTK/AP

Mnohé indonéské letecké společnosti jsou na černé listině zakazující lety do Evropy. Indonesia AirAsia ovšem patří k pětici indonéských společností, které dodržují standardy bezpečnosti a mohou do EU létat.

Výběr leteckých nehod v Indonésii za posledních 20 let
Leden 1995 - Letadlo De Havilland soukromé indonéské letecké společnosti Merpati Nusantara Airlines se 14 lidmi na palubě zmizelo při letu mezi ostrovy.
26. září 1997 - Airbus A300 národního dopravce Garuda Indonesia narazil do hory u Medanu na severu ostrova Sumatra. Příčinou neštěstí, při němž zahynulo všech 222 cestujících a 12 členů posádky, byla špatná viditelnost způsobená dýmem z rozsáhlých lesních požárů v oblasti.
19. prosince 1997 - U města Palembang na ostrově Sumatra havaroval Boeing 737-300 singapurské společnosti SilkAir, letící z Jakarty do Singapuru; neštěstí nepřežilo všech 104 osob na palubě.
5. září 2005 - Boeing 737-200 indonéské společnosti Mandala se zřítil na severu ostrova Sumatra do hustě obydlené části města Medan krátce po startu z tamního letiště; zahynulo 149 lidí, z toho 49 na zemi.
1. ledna 2007 - Boeing 737 indonéské Adam Air zmizel blízko ostrova Sulawesi při letu z města Surabaya do města Manado. Později byl vrak letadla nalezen na dně oceánu. Zahynulo všech 102 osob na palubě.
9. května 2012 - Ruský civilní letoun Suchoj Superjet S-100 zmizel z radarových obrazovek během předváděcího letu v Indonésii. Později se ukázalo, že narazil do sopky u města Bogor. Nikdo ze 45 lidí na palubě havárii nepřežil.
13. dubna 2013 - Boeing 737-800 indonéských nízkonákladových aerolinek Lion Air vezoucí 108 lidí dopadl na hladinu moře, když minul přistávací dráhu na ostrově Bali. Nikdo nezahynul, ale desítky lidí byly zraněny.