Při zahájení Západočínského mezinárodního veletrhu, na němž vystavují například Škoda Auto nebo sklářské a strojírenské podniky, Zeman zmínil zájem ČR o přímou linku Praha–Šangaj.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Jeho čínský hostitel přišel s návrhem, aby linka měla mezipřistání v Moskvě. „Někde se přistát musí, a tím by bylo vytížení podstatně vyšší,“ doplnil prezident.

Informoval rovněž o jednání o zřízení českého konzulátu v provincii, které by vedlo k posílení ekonomické spolupráce. Připomněl i potřebu vzájemného potkávání lidí zejména v turismu. Spolupráce by se podle něj měla rozvíjet nejen mezi vládami. „Musí jít o spolupráci v reálném životě, nejen v diplomatických slovech,“ poznamenal.

Když si sami neumíte získat partnery, sami si neumíte získat kontrakty, tak jste naprosto k ničemuMiloš Zeman k podnikatelům

Podpora podnikatelů

Zeman na adresu zhruba pěti desítek podnikatelů, kteří ho na cestě doprovázejí, uvedl, že politici se sice snaží pomoci, ale hlavní díl leží na nich. A neodpustil si tradiční šťouchance, když uvedl: „Musíte uznat, že konzulát je výrazná politická pomoc, tak si toho važte a přispívejte na prezidentský fond na splácení státního dluhu.“

Čtěte také: Krtečka budou natáčet Číňané

„Pak jsou věci, ve kterých vám pomoci nemůžeme: získat partnery a získat odbyt,“ poznamenal Zeman a dodal. „Protože když si sami neumíte získat partnery, sami si neumíte získat kontrakty, tak jste naprosto k ničemu, a příště nelezte do prezidentského letadla.“ Úspěšným podnikatelům pak popřál, aby nalezli co nejvíce spolehlivých partnerů.

 Letecká škola se prosazovala pět let

Mezi úspěšné firmy, které se Číně uchytily, považuje třeba Home Credit, s jejímiž představiteli se v pátek setkal, stejně jako se zástupci mladoboleslavské automobilky Škoda.

Škoda Yeti ve verzi pro čínský trh je součástí expozice České republiky na Západočínském mezinárodním veletrhu v Čcheng-tu.

Škoda Yeti ve verzi pro čínský trh je součástí expozice České republiky na Západočínském mezinárodním veletrhu v Čcheng-tu.

FOTO: ČTK

Té se podle mluvčího Tomáše Kubíka podařilo zvýšit prodej aut v Číně ve srovnání s loňskem o deset procent. Od začátku roku do září tu prodala automobilka 193 tisíc vozů.

Že je pro české podnikatele složité proniknout na bohatnoucí a stále náročnější čínský trh, potvrdili někteří zástupci úspěšných firem. Třeba podle zástupce největší české soukromé letecké školy Michala Markoviče trvalo jejím manažerům pět let, než se tu etablovali. V pátek podepsali dohodu o spolupráci spočívající ve vybudování letecké školy, školení instruktorů, mechaniků a manažerů.