Podle jihokorejských médií čelí trestnímu vyšetřování a hrozí mu obvinění z nedbalosti vedoucí ke smrti a z porušení zákonů týkajících se chování posádek lodí.

Terčem kritiky je i fakt, že posádka nařídila cestujícím, aby zůstali na místě, přestože se plavidlo již evidentně potápělo, a spustila jen dva záchranné čluny. Informovaly o tom ve čtvrtek agentury Reuters a AP.

Řada přeživších médiím sdělila, že kapitán I Čun-sok byl mezi prvními lidmi, kteří skočili z potápějícího se plavidla do moře, kde ho zachránil jeden z přivolaných člunů.

„Byl jsem jedním z prvních, kdo se dostali do člunu pobřežní hlídky. Od jednoho ze záchranářů jsem přitom slyšel, že kapitán byl na člunu už přede mnou," vypověděl jeden ze zachráněných v jihokorejské televizi.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Příbuzní cestujících z potopeného trajektu si najali loď a vypluli k místu neštěstí. Zdroj: Reuters

Nepřihlásil se ale zatím nikdo, kdo by potvrdil, že na vlastní oči viděl kapitána opouštět trajekt klesající ke dnu.

Plavidlo se odchýlilo od svého kurzu

Příčiny ztroskotání lodi dosud nejsou zřejmé. Plavidlo, které bylo postaveno před 20 lety v Japonsku a prošlo v posledních letech bezpečnostními kontrolami, plulo po velmi frekventované trase. Přestože širší oblast obsahuje nebezpečná skaliska a mělčiny, v bezprostřední blízkosti trasy se nevyskytují.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Z potopeného trajektu zachránili šestiletou dívku. Zdroj: Reuters

Jihokorejská státní televize YTN nicméně citovala vyšetřovatele, podle nichž se plavidlo během středeční cesty odchýlilo od svého kurzu a čelilo prudkým vichrům.

Řádný kapitán měl dovolenou

Kapitán se za neštěstí, po němž se pohřešuje 287 ze 475 lidí na palubě, již veřejně omluvil. „Omlouvám se cestujícím, obětem a rodinám," prohlásil I Čun-sok, přičemž ale odmítl odpovědět na otázky ohledně toho, proč k nehodě došlo a proč loď opustil.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Záběry z vnitřku potopeného trajektu

I Čun-sok zastupoval ve středu řádného kapitána lodi, který měl dovolenou. I náhradní kapitán byl ale velmi zkušený, na moři pracuje 40 let a trasu, po níž plavidlo cestovalo, z dřívějška znal, sdělil provozovatel trajektu.

Přeživší rovněž upozornili na to, že poté, co se trajekt začal potápět, posádka rozhlasem nařídila, aby pasažéři zůstali na místech a zachovali klid. „Opakovali pořád 'setrvejte na svých místech', i když se už dovnitř hrnula voda. Málem jsem zůstal také uvězněn uvnitř, zachránil jsem se na poslední chvíli," řekl jeden z přeživších studentů Čche Min-či.

Důstojníci propásli čas na evakuaci

Právě studenti střední školy na školním výletě tvořili většinu cestujících. Jeden z členů posádky O Jong-sok podle agentury AP uvedl, že posádka nevydala okamžitý rozkaz k evakuaci, protože lodní důstojníci na můstku se snažili plavidlo stabilizovat.

Během snah o záchranu lodi dostali cestující rozkaz nasadit si záchranné vesty a nehýbat se z místa, o nutnosti evakuace posádka rozhodla až po půlhodině. O Jong-sok si ale není jistý, zda se v nastalém chaosu výzva k evakuaci k pasažérům vůbec dostala.

Zpoždění evakuace pravděpodobně bylo také důvodem, proč byly nafouknuty a spuštěny pouze dva záchranné čluny. Sklon plavidla byl čím dál prudší a posádka se již nemohla dostat do podpalubí a cestujícím pomoci.