Hlavní obsah

Nadějná stopa: Australská loď zachytila signály černé skříňky

Perth
Aktualizováno

Australská loď HMAS Ocean Shield pátrající po zmizelém Boeingu 777 malajsijských aerolinek zachytila v pondělí signály, které odpovídají těm, jaké vysílají černé skříňky letadel. Uvedla to BBC. Šéf australského letectva prohlásil, že jde dosud o „nejslibnější vodítko”.

Australská loď Ocean Shield

 
Článek

HMAS Ocean Shield zachytila signál, který by mohl pocházet z černých skříněk, dvakrát. Poprvé ho dokonce registrovala po dobu dvou hodin a dvaceti minut, než se ztratil. Pak se loď otočila a signál zachytila znovu. Detekovala jej po dobu 13 minut. Pocházely z hloubky 4500 metrů.

Foto: David Ryneš, Yahoo Maps

Zachycené signály z pátracích lodí

„V tomto případě byly slyšet dva odlišné majáky. To by jasně odpovídalo vysílání z obou záznamníků, ze záznamníku letových údajů a ze záznamníku komunikace v kabině,” řekl velitel australského letectva Angus Houston, který koordinuje pátrání.

Foto: Lt. Kelly Lunt, ČTK/AP

Australská loď HMAS Ocean Shield

Když oznamoval zachycení signálů, Angus Houston sdělil: „Jasně že to je nejslibnější vodítko. Získali jsme vizuální indikaci na obrazovce, a také slyšitelný signál. Zvukový signál mi zněl jako od nouzového lokátoru polohy.“

Foto: Rob Griffith, ČTK/AP

Velitel australského letectva Angus Houston

„Jsme povzbuzeni, protože jsme blízko toho, kde bychom měli být,“ doplnil Houston, ale podtrhl, že je potřeba získat další informace. Může trvat několik dní, než se potvrdí, zda signály opravdu pocházejí ze záznamníků letu z pohřešovaného stroje: „V hlubokých oceánských vodách nejde nic rychle.

Foto: Lt. Kelly Lunt, ČTK/AP

Spouštění podvodního detektoru signálů majáku SUPSALV z lodi Ocean Shield

Pátrací loď HMAS Ocean Shield je vybavena americkým detektorem signálů černých skříněk SUPSALV, který loď táhne za sebou na laně pod vodou nad mořským dnem.

Signály zachytila 1680 km severozápadně od Perthu, přibližně na úrovni města Learmonthu.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Záchranáři po černé skříňce boeingu pátrají pod vodouVideo: Reuters

Polohu zdroje signálů je potřeba upřesnit. Teprve potom bude možné vyslat pod vodní hladinu robota, aby zjistil, co je jejich zdrojem, uvedl Angus Houston. Pak by mohla loď spustit dálkově ovládanou miniponorku Bluefin 21.

Problémem ale je, že hloubka 4500 metrů, v níž byl detekován signál majáků, je současně maximální hloubkou ponoru Bluefinu.

Foto: Reuters

Podvodní sensor amerického lokátoru signálu majáku černé skříňky SUPSALV spuštěný z australské lodi HMAS Ocean Shield.

Houston také mírnil přehnaný optimismus: „Zatím jsme nenašli letadlo.“

Nálezy údajných trosek byly opakovaně hlášeny od zmizení boeingu Malasiya Airlines 8. března, kdy se ztratil z obrazovek radaru při letu z Kuala Lumpuru do Pekingu s 239 lidmi na palubě. [celá zpráva]

Foto: Reuters

Dálkově ovládaná miniponorka na Bluefin 21 na palubě australské lodi HMAS Ocean Shield

Signály, které by mohly pocházet z černých skříněk havarovaného stroje, již v pátek jako vůbec první zachytilo čínské hlídkovací plavidlo Chaj-sün 01 a podruhé v sobotu na místě vzdáleném asi dva kilometry od prvního. [celá zpráva]

Chaj-sün 01 ale zaregistroval signály 600 kilometrů jihozápadojižně od místa, kde je detekoval HMAS Ocean Shield.

V pondělí se pátrání účastnilo devět vojenských letadel, tři civilní a čtrnáct lodí. Prohledávaly část oblast o rozloze 234 000 čtverečných kilometrů.

Foto: Handout, Reuters

Podvodní lokátor signálu majáků SUPSALV TPL-25 na lodi Ocean Shield

Reklama

Výběr článků

Načítám