HMAS Ocean Shield zachytila signál, který by mohl pocházet z černých skříněk, dvakrát. Poprvé ho dokonce registrovala po dobu dvou hodin a dvaceti minut, než se ztratil. Pak se loď otočila a signál zachytila znovu. Detekovala jej po dobu 13 minut. Pocházely z hloubky 4500 metrů.

Zachycené signály z pátracích lodí

Zachycené signály z pátracích lodí

FOTO: David Ryneš, Yahoo Maps

„V tomto případě byly slyšet dva odlišné majáky. To by jasně odpovídalo vysílání z obou záznamníků, ze záznamníku letových údajů a ze záznamníku komunikace v kabině,” řekl velitel australského letectva Angus Houston, který koordinuje pátrání.

Australská loď HMAS Ocean Shield

Australská loď HMAS Ocean Shield

FOTO: Lt. Kelly Lunt, ČTK/AP

Když oznamoval zachycení signálů, Angus Houston sdělil: „Jasně že to je nejslibnější vodítko. Získali jsme vizuální indikaci na obrazovce, a také slyšitelný signál. Zvukový signál mi zněl jako od nouzového lokátoru polohy.“

Velitel australského letectva Angus Houston

Velitel australského letectva Angus Houston

FOTO: Rob Griffith, ČTK/AP

„Jsme povzbuzeni, protože jsme blízko toho, kde bychom měli být,“ doplnil Houston, ale podtrhl, že je potřeba získat další informace. Může trvat několik dní, než se potvrdí, zda signály opravdu pocházejí ze záznamníků letu z pohřešovaného stroje: „V hlubokých oceánských vodách nejde nic rychle.

Spouštění podvodního detektoru signálů majáku SUPSALV z lodi Ocean Shield

Spouštění podvodního detektoru signálů majáku SUPSALV z lodi Ocean Shield

FOTO: Lt. Kelly Lunt, ČTK/AP

Pátrací loď HMAS Ocean Shield je vybavena americkým detektorem signálů černých skříněk SUPSALV, který loď táhne za sebou na laně pod vodou nad mořským dnem.

Signály zachytila 1680 km severozápadně od Perthu, přibližně na úrovni města Learmonthu.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Záchranáři pátrají po černé skříňce boeingu pod vodou.

Zdroj: Reuters

Polohu zdroje signálů je potřeba upřesnit. Teprve potom bude možné vyslat pod vodní hladinu robota, aby zjistil, co je jejich zdrojem, uvedl Angus Houston. Pak by mohla loď spustit dálkově ovládanou miniponorku Bluefin 21.

Problémem ale je, že hloubka 4500 metrů, v níž byl detekován signál majáků, je současně maximální hloubkou ponoru Bluefinu.

Podvodní sensor amerického lokátoru signálu majáku černé skříňky SUPSALV spuštěný z australské lodi HMAS Ocean Shield.

Podvodní senzor amerického lokátoru signálu majáku černé skříňky SUPSALV spuštěný z australské lodi HMAS Ocean Shield

FOTO: Reuters

Houston také mírnil přehnaný optimismus: „Zatím jsme nenašli letadlo.“

Nálezy údajných trosek byly opakovaně hlášeny od zmizení boeingu Malasiya Airlines 8. března, kdy se ztratil z obrazovek radaru při letu z Kuala Lumpuru do Pekingu s 239 lidmi na palubě. [celá zpráva]

Dálkově ovládaná miniponorka na Bluefin 21 na palubě australské lodi HMAS Ocean Shield

Dálkově ovládaná miniponorka na Bluefin 21 na palubě australské lodi HMAS Ocean Shield

FOTO: Reuters

Signály, které by mohly pocházet z černých skříněk havarovaného stroje, již v pátek jako vůbec první zachytilo čínské hlídkovací plavidlo Chaj-sün 01 a podruhé v sobotu na místě vzdáleném asi dva kilometry od prvního. [celá zpráva]

Chaj-sün 01 ale zaregistroval signály 600 kilometrů jihozápadojižně od místa, kde je detekoval HMAS Ocean Shield.

V pondělí se pátrání účastnilo devět vojenských letadel, tři civilní a čtrnáct lodí. Prohledávaly část oblast o rozloze 234 000 čtverečných kilometrů.

Podvodní lokátor signálu majáků SUPSALV TPL-25 na lodi Ocean Shield

Podvodní lokátor signálu majáků SUPSALV TPL-25 na lodi Ocean Shield

FOTO: Handout, Reuters