Hlavní obsah

Ztracený boeing převážel lithium-iontové baterie, mohly začít hořet

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Malajsijské aerolinky, jejichž Boeing 777 se před dvěma týdny ztratil neznámo kde, v pátek potvrdily, že v nákladovém prostoru stroje byly uloženy vysoce hořlavé lithium-iontové akumulátory. To posiluje dřívější teorie, že za zmizení letounu může požár. Informaci přinesl server Dailymail.

Foto: Heri Juanda, ČTK/AP

Pátrání po zmizelém Boeingu 777 malajských aerolinek trvá už skoro týden a je stále bez úspěchu.

Článek

„Vezli jsme malé lithium-iontové baterie. Podle pravidel Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) patří mezi nebezpečný náklad,“ uvedl v pátek na tiskové konferenci v Kuala Lumpur šéf společnosti Malaysia Airlines Ahmad Jauhari.

Lithium-iontové články se používají v mobilních telefonech či v laptopech. Při nesprávném zacházení může hrozit nebezpečí výbuchu.

Jauhari dodal, že samy o sobě baterie nebezpečné nejsou. Podle něj se baterie transportují letadly často. Čtyři dny předtím však tvrdil, že boeing žádný nebezpečný náklad na palubě neměl, naopak že převážel plody tropického ovoce mangostanu, a to až čtyři tuny.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Australské letectvo vyhazuje do moře značkovací bójeVideo: Reuters

Podle bývalého šéfa bezpečnostního oddělení Federálního úřadu pro letectví (FAA) Billieho Vincenta toto prohlášení potvrzuje dřívější spekulace, jež hovořily o požáru v nákladovém prostoru, který mohl zlikvidovat komunikační systémy letadla a kabinu zamořit toxickými plyny. Jak uvedl, plyn by mezi cestujícími způsobil zmatek, piloti by však měli dost času pokusit se o nouzové přistání.

Foto: Tomasz Bartkowiak, Reuters

Zmizelý Boeing 777 Malaysia Airlines na archivním snímku

Teorii o požáru by odpovídala i náhlá změna výšky letadla. Radarový záznam ukázal, že boeing nejdříve vystoupal do 45 tisíc stop, což mohlo být podle Vincenta způsobeno tím, že piloti na přístroje špatně viděli. Následně prudce klesl, což mohl být zase manévr, který se používá tehdy, když hrozí rozšíření požáru.

Foto: David Ryneš, Yahoo Maps

Na základě údajů FAA mohou lithium-iontové baterie od roku 1991 za více než 140 nehod. Ve dvou případech došlo dokonce ke zničení letadel, obou nákladních.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Australské letectvo zatím bezvýsledně pátrá po troskách ztraceného letadlaVideo: Reuters

V pátek v Indickém oceánu zhruba 2500 kilometrů jihozápadně od Perthu pokračovalo pátrání po zmizelém boeingu. V oblasti už mělo operovat pět vojenských a civilních letadel. Tři z nich vyslala Čína, jejíž občané ve většině na palubě letounu cestovali. [celá zpráva]

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám