Americké tajné služby se proto zaměřily na posádku letadla, kapitána Zahara Ahmada Šaha a prvního důstojníka Farka Abdula Hamida. Experti se zejména zaměřili na letový simulátor, který měl kapitán doma. Podle kolegů na něm doma cvičil.

„Na základě všech informací na vysoké úrovni od ministerstva pro vnitřní bezpečnost, národního protiteroristického centra či zpravodajské komunity, o kterých jsem byl zpraven, si myslím, že se stalo něco s pilotem,“ řekl Fox News předseda kongresového sněmovního výboru pro vnitřní bezpečnost Michael McCaul. „Myslím si, že všechno vede do kokpitu, k pilotovi a druhému pilotovi,“ dodal.

Kdo mluvil z kabiny?

Malajsijský ministr dopravy už v neděli potvrdil, že posádka mluvila s řízením letového provozu v Malajsii poté, co ručně vypnula automatické zařízení pro sledování letu a stavu letadla ACARS. Když dispečer řekl posádce, že se s ní loučí a předává ji vietnamskému kontrolorovi, z kabiny zaznělo „Vše je v pořádku“. Není ale jasné, čí hlas to pronesl.

Čtrnáct minut po vypnutí systému ACARS, k němuž mělo dojít v 1:07, automaticky monitorujícímu výšku a rychlost letu i stav motoru, byl vypnut i odpovídač radarového sledování. Proto boeing zmizel v 1:22 z obrazovky radarů.

Rybářský člun proplouvá před loděmi pátrajícími po zmizelém boeingu u ostrova Phu Quoc.

Rybářský člun proplouvá před loděmi pátrajícími po zmizelém boeingu u ostrova Phu Quoc.

FOTO: Staff, Reuters

Boeing zřejmě ještě zachytil malajsijský vojenský radar poté, co se obrátil a zamířil na západ koridorem pro lety na Blízký východ, nepotvrdil však, že jde o zmíněný dopravní letoun. Důvodem mohlo být právě to, že měl vypnutý odpovídač.

Stroj po obrátce vystoupal do maximální výšky, zřejmě aby se vyhnul případné kolizi.

Podezření ale vzbuzuje nulová reakce malajsijského letectva a protivzdušné obrany, která na to nijak nereagovala, i když něco takového je od 11. září 2001 jasným důvodem ke startu pohotovostního roje. V Kuala Lumpuru jsou přitom dvě věže Petronas, které by byly skvělým terčem po útok uneseným civilním letadlem.

Pátrat se bude i u břehů Austrálie

Pátrání po zmizelém Boeingu 777 malajsijských aerolinek posílí i Austrálie. Potvrdil to australský premiér Tony Abbott. V neděli se malajsijské úřady rozhodly rozšířit pátrání a požádat o pomoc další země. [celá zpráva]

Austrálie se zaměří na pátrání v oblasti jižně od Malajsie, protože od místa posledního kontaktu se mohli piloti vydat kterýmkoli směrem. Měli dost paliva na to, aby doletěli až do Austrálie.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Záchranáři nevzdávají pátrání po ztraceném letadle

Zdroj: Reuters

Abbott podle BBC v pondělí řekl parlamentu, že malajsijský premiér Nazib Razak ho požádal o pomoc s tím, že by Austrálie „měla převzít odpovědnost za pátrání v jižním směru, o kterém si nyní malajsijské úřady myslí, že představuje jednu z možných cest zmizelého letadla“. Abbott souhlasil a nabídl mu další prostředky pro námořní pátrání, které by se mělo soustředit na oblast Indického oceánu sousedící s australským kontinentem.

Oblast, kam až mohl doletět Boeing 777 malajsijských aerolinek z místa, odkud se naposledy ohlásil.

FOTO: David Ryneš, Yahoo Maps

Podle Malajsie jsou dva pravděpodobné směry, jimiž Boeing 777 letěl: jižním, nebo západním. Odkloněn byl záměrně.

Po letounu pátrala i Indie, ale v neděli pátrání v oblasti Andamanských a Nikobarských ostrovů i v Bengálském zálivu přerušila. Čeká na další informace z Kuala Lumpuru. [celá zpráva]