Vietnamský úřad civilního letectví oznámil, že posádky jeho letadel zpozorovaly dvě velké olejové skvrny jižně od vietnamského ostrova Tho Chu. Vietnam k nim vyslal lodě. Zatím nikdo oficiálně nepotvrdil, že skvrny souvisí s hledaným letadlem, ale mohlo by jít o letecký petrolej. Dlouhé jsou deset a patnáct kilometrů a od sebe jsou vzdálené 500 metrů.

Společnost Malaysia Airlines oznámila, že ztratila spojení s letadlem v pátek ve 2:40 místního času (19:40 SEČ), po necelých dvou hodinách letu z Kuala Lumpuru do Pekingu. Malajský ministr dopravy Hishamuddin Hussein však v sobotu odmítl potvrdit, že by se stroj zřítil, hovořil jen o ztrátě kontaktu s posádkou. „Děláme vše, co je v našich silách, abychom zjistili, kde to letadlo je. Čekáme na přesné informace malajské armády, ta očekává další informace od vietnamské strany,” uvedl.

Boeing 777-200ER společnosti Malaysia Airlines, který zmizel nad Jihočínským mořem. Snímek z 26. prosince 2011.

Boeing 777-200ER společnosti Malaysia Airlines, který zmizel nad Jihočínským mořem. Snímek z 26. prosince 2011.

FOTO: Laurent Errera, ČTK/AP

Vietnamský admirál sdělil, že podle armádních radarů letadlo spadlo 153 mil (280 kilometrů) jižně od vietnamského ostrova Tho Chu. Podle vietnamských letových kontrolorů byl kontakt s letounem přerušen minutu před tím, než vstoupil do vietnamského vzdušného prostoru.

Případ je ale podivný, protože pilot neodvysílal tísňový signál, což je podle expertů na leteckou dopravu nezvyklé.

Trasa Boeingu 777-200 společnosti Malaysia Airlines, jak ji zaznamenal server flightradar24.com

Trasa Boeingu 777-200 společnosti Malaysia Airlines, jak ji zaznamenal server flightradar24.com

FOTO: flightradar24.com, ČTK/AP

Filipínské úřady uvedly, že stroj byl v okamžiku neštěstí ve výšce 10 670 metrů a piloti žádný problém nehlásili. Kapitán Zaharie Ahmad Shah byl zkušený, měl nalétáno 18 000 hodin a s dopravními letadly létal od roku 1981.

Nikde na trase Boeingu 777-200ER zatím nebyly zpozorovány ani trosky.

Malajsie vyslala do oblasti letadlo, dva vrtulníky a čtyři lodě. Čína na pomoc záchranářům poskytla dvě lodě, Filipíny tři hlídkové lodě a tři letadla.

Frustrovaní příbuzní 

Na postup zástupců aerolinek si stěžují příbuzní cestujících. Ředitel společnosti Malaysia Airlines uvedl, že se soustřeďují na pomoc příbuzným. Dodal, že bylo informováno 80 procent dotčených rodin. Mnohým se to ale zdá málo a příbuzným vadí také absence podrobnějších informací o tom, co se stalo.

Příbuzní obětí na letišti v Pekingu.

Příbuzní cestujícíh na letišti v Pekingu

FOTO: Kim Kyung, Reuters

Úřady jim v Pekingu doporučily, aby se ubytovali v hotelu poblíž letiště, kde je pro ně připravená pomoc, uvedla BBC.

„Chtějí, abychom šli do hotelu, to neznamená nic dobrého,“ řekla podle agentury AP jedna z žen v reakci na výzvu úřadů.

Podle aerolinek bylo v letadle 152 Číňanů, 38 Malajců, 12 Indonésanů a sedm Australanů. Další cestující byli z USA, Francie, Nového Zélandu, Ukrajiny, Kanady, Itálie, Tchaj-wanu, NizozemskaRakouska. Mezi cestujícími byly dvě malé děti.

Velvyslanec České republiky v Malajsii Rudolf Hykl uvedl, že podle centra pro katastrofy malajského ministerstva zahraničí nejsou na palubě žádní Češi.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Příbuzní cestujících na letišti v Pekingu

Zdroj: Reuters

Havárie je již druhou vážnou nehodou letounu Boeing 777 za necelý rok. Loni v létě měl tento typ letadla aerolinek Asiana Airlines nehodu při přistání v San Francisku, při nehodě přišli o život tři cestující. [celá zpráva]

Tento typ přitom od zahájení letů v roce 1995 neměl žádné vážnější problémy s bezpečností.