Spojené státy o pomoc požádalo Rusko i Čína a také australská námořní záchranná služba AMSA, která záchranné práce koordinuje.

Americký ledoborec je dlouhý asi 120 metrů a je mnohem silnější, než lodě, které se do této chvíle podílely na záchranných pracích. Při plynulé plavbě dokáže prolomit led až o tloušťce 1,8 metru. V případě potřeby ale postupným pohybem vpřed a vzad zvládne prolomit kry až o síle 6,4 metru.

Čínský ledoborec Sněžný drak

Čínský ledoborec Sněžný drak

FOTO: Reuters

V zálivu Commonwealthu u Antarktidy, které je největrnějším místem na planetě, postupně uvízla dvě plavidla. Na Štědrý den kry uvěznily ruskou výzkumnou loď Akademik Šokalskij, která na palubě vezla pět desítek členů vědecké expedice a turistů. Tento pátek stejný osud potkal čínský ledoborec Sněžný drak, který se vydal ruské plavidlo osvobodit.

Původní plány byly jiné 

Pasažéry ruské lodi se pomocí vrtulníku podařilo dostat na palubu australského ledoborce Aurora Australis, který je odveze na pevninu. Na lodích zamrzlých v ledu je ale 123 členů dvou posádek. Bezprostřední nebezpečí jim nicméně nehrozí, protože mají dostatek paliva i zásob.

Uvězněný Akademik Šokalskij

Uvězněný Akademik Šokalskij

FOTO: Andrew Peacock, ČTK/AP

"Panují velké obavy, že lodě se nebudou moci z ledu dostat vlastními silami," uvedla v prohlášení americká pobřežní stráž, které ledoborec patří. Loď Polar Star proto změnila svůj itinerář a v neděli ráno místního času (v noci na neděli SEČ) vyrazila z přístavu v Sydney k Antarktidě.

Hlavním úkolem ledoborce, který začátkem prosince vyjel z přístavu v Seattlu, je prorazit cestu Rossovým mořem k americké polární stanici McMurdo, která čeká na doplnění zásob.

Ledoborec Polar Star

Ledoborec Polar Star

FOTO: Us Coast Guard, Reuters