Let stroje nazvaného Ostrý meč trval dvacet minut. Čínský útočný bezpilotní letoun kategorie stealth má podobný tvar jako letadla této kategorie vyvíjená v dalších zemích. Jde o samokřídlo s nasávacím otvorem v nose nahoře. Zbraně by měl nést zřejmě v šachtách. Odhaduje se, že unese dvě přesné bomby naváděné GPS.

Délka stroje je asi deset metrů, rozpětí křídel, která jsou sklopná, což naznačuje použití na letadlových lodích, je čtrnáct metrů. Prototyp byl podle vojenských expertů dokončen v roce 2012 a po dráze letiště v Čcheng-tu pojížděl vysokou rychlostí na konci ledna.

Prototyp čínského neviditelného bezpilotního letounu

Prototyp čínského neviditelného bezpilotního letounu.

FOTO: globalmilitaryreview

Podobně jako u dalších čínských moderních letadel může jít jen o demonstraci technologické vyspělosti, ovšem stejně je tomu i u jeho konkurentů, kteří zatím do výzbroje zavedeni nebyli.

Americký Northrop Grumman X-47B už byl otestován i na palubě letadlové lodi, ze které vzlétl a na níž také přistál. Plánuje se, že odvozený sériový stroj by mohl vstoupit do služby v roce 2019. Předchozí verze X-47A vzlétla již v roce 2003.

Boeing rozvíjí na vlastní náklady koncepci Phantom Ray, odvozeného od stroje X-45, který se dostal do vzduchu v roce 2002. Verze X-47B a C jsou již podobné stroji B-2 Spirit, stejně jako Phantom Ray, který se do vzduchu dostal v roce 2010.

Britský stroj Taranis společnosti BAE Systems se dostal poprvé do vzduchu v roce 2013. Evropský nEUROn, který je vyvíjen pod vedením francouzské společnosti Dassault, se dostal poprvé do vzduchu v roce 2012.

Neuron na letištní ploše

Stroj nEUROn na letištní ploše.

FOTO: Dassault Aviation

V Rusku vyvíjela stroj této kategorie konstrukční kancelář MiG pod názvem Skat (manta), projekt ale prý byl opuštěn.

Jediným bezpilotním letounem kategorie stealth ve službě je Lockheed Martin RQ-170 Sentinel, který ale slouží jen k průzkumu a za nejasných okolností se dostal do rukou Íránců, když působil nad Íránem. Teherán tvrdí, že ho dokázal na dálku ovládnout a zmocnit se ho, Američané říkají, že stroj havaroval. [celá zpráva]

Existuje i několik bezpilotních letadel sloužících k útokům, nejznámější jsou americké stroje PredatorReaper, ty ale nejsou kategorie stealth. Mohou nést jen lehčí výzbroj v podobě rakety Hellfire, nesou čtyři, každou o váze cca 50 kg, zatímco u nově vyvíjených strojů se počítá s nosností až 4500 kg a využitím přesné munice k ničení bunkrů, což je činnost, pro kterou se dosud využívají neviditelné bombardéry B-2 Spirit.

Bombardér B-2 Spirit

FOTO: Boeing

Čína už vyvinula několik bezpilotních letadel, ale jen lehkých. V poslední době otestovala i několik pilotovaných letadel kategorie stealth J-20 [celá zpráva] a J-31.