„Vyhráli jsme kontrakt,“ řekl francouzský ministr zahraničního obchodu Pierre Lellouche rádiu BFM a dodal: „Jisté věci je třeba ještě finalizovat.“

Už je jasné, že 18 strojů dodá Francie a zbylých 108 se bude licenčně vyrábět v Indii.

Smlouva o nákupu ještě nebyla podepsána, ale indická vláda už bude jednat pouze s Dassaultem. Indický ministr obrany neočekává, že by se konečná smlouva podepsala dříve než před koncem března. Nákup 126 stíhaček pro indické letectvo je největší armádní zakázkou v historii země.

Pro Dassault a Rafale je to ohromný úspěch, protože stroj zatím ve všech tendrech prohrával s konkurenty, neuspěl ani ve Švýcarsku, které nakonec dalo přednost Saabu a jeho Gripenům.

Akcie francouzské firmy v reakci na rozhodnutí Dillí stouply o téměř 21 procent. Jak ale uvádí editor vojenské ročenky Jane´s James Hardly, „je to velké vítězství pro Rafale. Rafale byl upřednostněn, ale kdo studoval indické dokumenty o zakázkách, ten ví, že to nic neznamená, dokud není smlouva podepsána". Varoval i před obstrukcemi v Indii a kurzovým rizikem.

V poli poražených

Podle listu Times of India francouzská společnost vyrábějící stroje Rafale porazila konsorcium firem EADS, Alenia Aeronautica a BAE Systems s letadlem Eurofighter Typhoon zejména díky "výrazně" nižší ceně, kterou nabídla, a také díky tomu, že indická armáda již má zkušenosti s francouzskými letadly. Ve Švýcarsku přitom ale prohrála právě kvůli neochotě jít s cenou dolů.

Britský stíhací letoun Eurofighter Typhoon

Britský stíhací letoun Eurofighter Typhoon

FOTO: Reuters

K úspěchu zřejmě přispělo i úspěšné nasazení rafalů nad Libyí.

Výběr trval čtyři roky, připomíná web Channelnewsasia. Loni v dubnu byly vyřazeny americké společnosti Boeing a Lockheed Martin, což znechutilo Washington, i švédský Saab a ruský MiG-35.

Indie se sice stále potýká s chudobou, ale snaží se udržet tempo zbrojení se sousední Čínou i Pákistánem.