Hlavní obsah

Havárii Boeingu 737, při níž zahynulo 158 lidí, zavinil spící pilot

Novinky, Veronika Hušková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Za havárii letounu Air India Express, která si v květnu v Indii vyžádala 158 lidských životů, může zřejmě pilot. Ukazuje to zpráva z vyšetřování, podle které před incidentem v kokpitu spal. Tragédii přežilo pouhých osm lidí, mezi nimi i malá holčička, fotografie jejíhož bezvládného tělíčka obletěla svět.

Článek

Letadlo se při přistávání na letiště v Mangalúru zřítilo do lesa a začalo hořet, krátce poté vybuchlo. Na palubě stroje bylo 160 cestujících a šestičlenná posádka. Všichni cestující, mezi kterými bylo 19 dětí a čtyři kojenci, byli indické národnosti, většinou migrující pracovníci vracející se z Perského zálivu. Pilot byl Srb. [celá zpráva]

Ve zprávě z vyšetřování, která unikla do médií, se píše, že se letoun přibližoval k letišti v Mangalúru z nesprávné výšky a úhlu. Srbský pilot Zlatko Glusica měl být podle zprávy "dezorientovaný", neboť většinu tříhodinového letu prospal. Informoval o tom server BBC.

Podle deníku Hindustan Times nahrávací zařízení zachytilo zvuk chrápání. Glusica pak po probuzení uvedl, že je rozespalý.

Záznam zachytil opakovaná varování kopilota, aby Glusica přistávací manévr přerušil a zkusil jej znovu. Vteřinu předtím, než se letadlo změnilo v ohnivou kouli, zachytila nahrávka, jak druhý pilot říká: "Už nám nezbývá žádná přistávací dráha."

Boeing dráhu přejel, zřítil se do zalesněné strmé rokle a vzplál. Ze 166 lidí na palubě přežilo katastrofu pouhých osm lidí, mezi nimi i děvčátko, které záchranáři vyprostili z hořícího vraku. Fotografie jejího bezvládného tělíčka pokrytého protipožární pěnou se pak staly symbolem katastrofy.

Ministr pro civilní letectví Praful Patel řekl novinářům, že jeho resort obdrží zprávu oficiálně v úterý a do té doby, než ji důkladně prostuduje, nebude podnikat žádnou akci. Vládní úředník, který si nepřál být jmenován, ovšem médiím sdělil, že mediální zprávy o zjištěních jsou přesné.

Glusica, který letoun řídil, byl podle všeho zkušený pilot, který má nalétáno více než 10 000 hodin a má zkušenosti i s letištěm v Mangalúru. To je proslulé právě obtížností při přistávání a krátkou přistávací dráhou.

Piloti společnosti mají s usínáním v kabině problémy

Společnost Air India Express nikdy předtím žádnou nehodu nezaznamenala, čelila však už několika obviněním právě kvůli spaní pilotů. V červnu roku 2008 popřela zprávy o tom, že dva z jejích pilotů byli přistiženi, jak podřimují v práci. Při letu z Dubaje údajně přeletěli cílové letiště v Bombaji, protože oba v kabině tvrdě spali.  Bombajský dispečer prý musel použít speciální bzučák, aby je probudil, to už ale prý byli na půli cesty do indického města Goa.

Navzdory rychlému nárůstu počtu soukromých leteckých společností je letecká doprava v Indii velmi bezpečná. Havárie Boeingu u Mangalúru je první katastrofou takového rozsahu v zemi. Naposledy při letecké tragédii v roce 2000 zahynulo 50 osob poblíž města Patna.

Nejhorší následky měla pak nehoda v roce 1996. Tehdy se blízko Dillí srazilo saúdskoarabské osobní letadlo s kazašským nákladním letounem. Tragédie si vyžádala 346 životů.

Reklama

Výběr článků

Načítám