"Slyšela jsem dvě rány. Bylo vidět velké černé věci, které vypadaly jako kusy trosek, jak prolétávají kouřem," popsala jedna z cestujících. Ostatní pasažéři potvrdili, že letadlo hned po vzletu ze singapurského letiště vydávalo velký rachot. "Zůstalo ale překvapivě stabilní," doplnil jeden z nich.

Nakonec se nenaplnily dramatické scénáře, že se obří letoun se 459 lidmi na palubě zřítil nad ostrovem Batam, což zprvu potvrdila i samotná letecká společnost.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Místní obyvatelé sbírají trosky letadla (Reuters/Stream)

"Našli jsme trosky, vypadá to jako Qantas, je to bílé a červeně pomalované. Pořád je sbíráme," hlásil nejprve policejní důstojník z Batamu, který používá pouze jméno Elfhinta. Další obyvatelé Batamu tvrdili, že slyšeli po přeletu dopravního letadla silnou explozi.

Poškozený motor airbusu

Poškozený motor airbusu

FOTO: David Loh , Reuters

Qantas později pouze upřesnil, že k žádné explozi nedošlo a Airbusu A380 přestal fungovat jeden ze čtyř motorů a došlo k jeho částečnému poškození. Ačkoliv může bezpečně letět i se třemi, bylo rozhodnuto, že se raději vrátí a nouzově přistane v Singapuru poté, co vypustí palivo. Při přistání šel od motoru dým a museli zasahovat hasiči.

Letadlo bylo na cestě z Londýna do Sydney. V Singapuru mělo mezipřistání.

Společnost Qantas následně oznámila, že uzemnila všech šest strojů, které provozuje, dokud nebude přezkoumána příčina nehody. Zkoumá se i to, zda může poškození motoru souviset s činností indonéské sopky Merapi. [celá zpráva]

Airbus A380

Airbus 380 měří 72,7 metru, rozpětí křídel má 79,8 m a výšku 24,1 metru. V běžné úpravě má kapacitu 555 cestujících, ale je i verze pro charterové lety s až 850 pasažéry na dvou palubách nad sebou. Dolet stroje je až patnáct tisíc kilometrů. Přijímat tak obří stroj dnes mohou ve světě jen čtyři desítky letišť, kde byly kvůli A380 upraveny hangáry i ranveje.

Dodávky letounu se odkládaly několik let, společnost měla z jeho nasazením do provozu problémy,