Hlavní obsah

Obří Airbus A380 musel nouzově přistát, odpadly mu části motoru

– Jakarta • Aktualizováno

V Singapuru bylo ve čtvrtek donuceno nouzově přistát největší letadlo pro cestující, superjumbo Airbus A380. Stroji australských aerolinií Qantas nad západní Indonésií vypověděl službu jeden z motorů a byl částečně poškozen. Části letadla spadly na zem. Nikdo z cestujících nebyl zraněn.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Airbus A380 musel nouzově přistátVideo: Reuters

 
Článek

"Slyšela jsem dvě rány. Bylo vidět velké černé věci, které vypadaly jako kusy trosek, jak prolétávají kouřem," popsala jedna z cestujících. Ostatní pasažéři potvrdili, že letadlo hned po vzletu ze singapurského letiště vydávalo velký rachot. "Zůstalo ale překvapivě stabilní," doplnil jeden z nich.

Nakonec se nenaplnily dramatické scénáře, že se obří letoun se 459 lidmi na palubě zřítil nad ostrovem Batam, což zprvu potvrdila i samotná letecká společnost.

"Našli jsme trosky, vypadá to jako Qantas, je to bílé a červeně pomalované. Pořád je sbíráme," hlásil nejprve policejní důstojník z Batamu, který používá pouze jméno Elfhinta. Další obyvatelé Batamu tvrdili, že slyšeli po přeletu dopravního letadla silnou explozi.

Foto: David Loh , Reuters

Poškozený motor airbusu

Qantas později pouze upřesnil, že k žádné explozi nedošlo a Airbusu A380 přestal fungovat jeden ze čtyř motorů a došlo k jeho částečnému poškození. Ačkoliv může bezpečně letět i se třemi, bylo rozhodnuto, že se raději vrátí a nouzově přistane v Singapuru poté, co vypustí palivo. Při přistání šel od motoru dým a museli zasahovat hasiči.

Letadlo bylo na cestě z Londýna do Sydney. V Singapuru mělo mezipřistání.

Společnost Qantas následně oznámila, že uzemnila všech šest strojů, které provozuje, dokud nebude přezkoumána příčina nehody. Zkoumá se i to, zda může poškození motoru souviset s činností indonéské sopky Merapi. [celá zpráva]

Airbus A380
Airbus 380 měří 72,7 metru, rozpětí křídel má 79,8 m a výšku 24,1 metru. V běžné úpravě má kapacitu 555 cestujících, ale je i verze pro charterové lety s až 850 pasažéry na dvou palubách nad sebou. Dolet stroje je až patnáct tisíc kilometrů. Přijímat tak obří stroj dnes mohou ve světě jen čtyři desítky letišť, kde byly kvůli A380 upraveny hangáry i ranveje.Dodávky letounu se odkládaly několik let, společnost měla z jeho nasazením do provozu problémy,

Aerolinie Qantas

Patří k nejbezpečnějším na světě – žádné z jeho letadel se nezřítilo. V posledních letech ale musely řešit několik havárií. V roce 2008 to byla díra v trupu letadla o velikosti dodávky po výbuchu kyslíkové lahve, když byl stroj ve vzduchu. Letos v srpnu vybuchl jeden z motorů letadla na cestě do San Franciska a jeho zlomky prorazily díry do krytu motoru.

   zdroj: ČTK

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám