Poslední den si nenechalo ujít 304 000 lidí. Vystavovatelé měli v Šanghaji k dispozici plochu 5,3 kilometru čtverečního a čínské investice do Expa se údajně vyšplhaly k částce 58 miliard dolarů (přes bilión korun).

Dvanáct procent všech návštěvníků výstavy zavítalo do českého pavilonu. V silné mezinárodní konkurenci zaznamenala česká expozice s tématem Plody civilizace veliký úspěch. List Hongkong Daily ještě před otevřením výstavy zařadil český pavilon, který reprezentoval Českou republiku jako moderní zemi, mezi pět nejlepších.

Plášť pavilonu působící čistým designem ozdobily tisíce černých puků. Expozici, která nabízela technologické zážitky a designová překvapení s důrazem na emoce, vytvořilo 22 velkých bílých kostek s artefakty umělců. Mezi hlavní lákadla patřily reliéfy zpod sochy Jana Nepomuckého, které byly přivezeny jako symbol štěstí z pražského Karlova mostu, nebo kaleidoskop představující české divy.

Český pavilon získal na výstavě EXPO 2010 stříbrnou medaili za nápaditost. První místo v této kategorii dostali Slovinci. [celá zpráva].

Český pavilon dostal v Šanghaji stříbrné ocenění.

Český pavilon dostal v Šanghaji stříbrné ocenění.

FOTO: Petrová Lucie, ČTK

Český pavilon slavil úspěchy

Mezi nejsledovanější exponáty patřila obří zlatá slza, která byla ve skutečnosti vyrobena z hliníku a dodatečně pozlacena. Emoce lidí hledících na "zlatou kapku" snímal počítač, který po vyhodnocení údajů mohl jednotlivým návštěvníkům namíchat osobní vůni. Šanci získat vlastní parfém měl ale jen každý 500. příchozí.

Česká vláda na účast v kulturní olympiádě národů vyčlenila půl miliardy korun. O osudu pavilonu je již rozhodnuto: zůstane v Číně, kde ho za 30 miliónů korun zakoupila československo-čínská farma přátelství.

Dosud nejvýraznější úspěch zaznamenalo tehdy ještě Československo na Expu v Bruselu v roce 1958. Republika získala v celkovém hodnocení nejvyšší cenu - Zlatou hvězdu, a desítky dalších ocenění.