Od začátku července do konce srpna severokorejská státní televize odvysílala pár reklam na pivo, sponky do vlasů, ženšen a křepelčí maso. Vzhledem k tomu, že se jednalo o vůbec první podobné reklamy v KLDR, vyvolalo to spekulace, že se možná Severní Korea chystá zahájit širší tržní reformy.

Konec těmto úvahám ovšem učinil Kim Čong-il, kterého upoutávky na výrobky pobouřily. "Podobné reklamy jsou tím, co začala dělat Čína, když zahájila svoje reformy a otevírání světu," prohlásil Kim, kterého cituje jihokorejská tisková agentura Jonhap odvolávající se na informované severokorejské zdroje. Následně severokorejský vůdce vyhodil Čcha Song-soa, šéfa vládního výboru pro vedení televize.

Čína je stále největším severokorejským zdrojem ekonomické pomoci a diplomatické podpory. Bilaterální vztahy ale poněkud ochladly v poslední letech poté, co Peking přijal tržní reformy, zatímco Pchjongjang zůstal uzavřeným, totalitním státem.

Režim povolil první rychlé občerstvení

KLDR dlouhodobě striktně kontroluje své hospodářství a střeží se všech kapitalistických vlivů. Severokorejské televizní programy běžně neobsahují reklamy a jejich těžiště tvoří přísně filtrované zprávy či dokumenty o Kimovi a jeho zesnulém otci Kim Ir-senovi.

V posledních letech se ale objevily známky rodící se tržní ekonomiky v zemi, která se stále potýká s chronickým nedostatkem potravin a je závislá na zahraniční pomoci, aby nakrmila svých 24 milionů obyvatel. Letos v červnu byla otevřena první restaurace rychlého občerstvení v Pchjongjangu ve spolupráci se singapurskou společností. V prosinci údajně byla v Severní Koreji na příkaz Kim Čong-ila otevřena také první italská restaurace.