„Dnes v jednu hodinu ráno moskevského času byla Artcic Sea objevena 300 mil od souostroví Kapverdy. Posádka je celá, všichni jsou živí. Byli přemístěni na strážní loď Ladnyj. Probíhá vyšetřování, co se odehrálo,“ uvedl ministr.

Podle něj bude za několik hodin blíže oznámeno, co se odehrálo a proč se změnila trasa lodi, která vezla náklad dřeva za dva miliony dolarů (36 milionů korun). Objevil ji prý Ladnyj.

Únos byl v jistém ohledu „rekordní“: bylo to poprvé v moderní historii, co takto beze stopy zmizela loď v evropských vodách. Loď, která měla už 4. srpna přistát v malém alžírském přístavu Bejaia, se ztratila asi 80 kilometrů od nejzápadnějšího výběžku Velké Británie. Nyní byla objevena stovky mil na západ od pobřeží Afriky.

Únos přitáhl tajné služby

Rozporná prohlášení, která jsou často záhy dementována, obklopují únos nákladní lodi Arctic Sea stále hustějším oparem tajemna. Britský expert na bezpečnost námořní dopravy Nick Davis proto soudí, že nejde o běžnou kriminální záležitost, nýbrž o mezistátní konflikt, do nějž jsou zapojeny tajné služby.

Davis, který pracuje pro britské Středisko obchodního námořního válečnictví (MMWC), soudí, že v případě Arctic Sea, která pluje pod vlajkou Malty, jde o „zjevně dobře naplánovaný únos“. Vedly prý k němu mezinárodní obchodní spory. Podle expertova názoru má loď nyní sloužit jako zástava k vydírání druhé strany.

To prý nevyvrací ani nynější žádost o výkupné ve výši 1,5 miliónu eur - ta je jen signálem, že únosci mají loď, kde chtějí a cítí se bezpeční.

Vydírání pomocí unesené lodi může ale fungovat jen v případě, že i druhá strana něco skrývá. Velkým otazníkem nyní zůstává, co to může být. Kolem nákladu unesené lodi, která oficiálně dopravuje dřevo, se již vyrojila spousta spekulací.

Může se prý jednat o drogy, patřící východoevropským gangům, o zbraně pro nejmenovanou africkou zemi, o štěpný materiál nebo dokonce o jaderné zbraně. Tyto spekulace přiživil poslední vývoj ve Finsku.

Byla zjištěna radioaktivita?

Minulý týden oznámil regionální deník Österbottens Tidning, že místní hasiči dostali neobvyklé udání: v přístavu Pietarsaari na západě Finska se objevily zbytky radioaktivity a to přesně v těch místech nákladního mola, kde naposledy kotvila unesená loď.

Hasiči se pak pokusili změřit radioaktivitu. Celou akci však zastavil finský úřad pro ochranu proti záření s argumentem, že nemají dostatečné vybavení. Podle britského listu Mail on Sunday bylo nakonec měření provedeno koncem minulého týdne, jeho výsledky však nebyly zveřejněny.
Britský list také uvedl, že do vyšetřování celé věci je zapojena jak ruská FSB, která je hlavním nástupcem proslulé rozvědky KGB, tak i britská výzvědná služba MI6.

Otevřeně zatím tajné služby zasáhly jen jednou: na jejich žádost nesmí příslušník britské pobřežní policie, který byl jako poslední v kontaktu s unesenou lodí, mluvit na veřejnosti o unesené lodi. Mluvčí pobřežní policie uvedl, že je to na „žádost“ rozvědky.

Skutečný vlastník Arctic Sea se skrývá ve složité síti firem se sídlem ve Finsku a na Maltě. Oficiálně patří třem ruským podnikatelům, usazeným ve Finsku. Před cestou do Alžírska prošla loď kontrolou v ruském Kaliningradu, který je znám jako centrum pašeráctví.