Analýza dat z bloku Rotor (obdoba černé skříňky) ukazuje, že ve druhé – obytné – sekci ponorky byla změněna kalibrace čidla teploty vzduchu. Údaje o teplotě tak náhle prudce vzrostly, na což protipožární systém zareagoval.

Deník Komsomolskaja pravda (KP) upozornil, že vypuštění freonu musí být ještě ručně potvrzeno. „Přístup k ovladačům nikdo nehlídá. Chrání je pouze pětimístné heslo, které znají pouze důstojníci,“ řekl listu zdroj blízký vyšetřování.

"V tu chvíli však právě probíhala zkouška kódového systému a tajná hesla byla jednoduše napsána tužkou na ovladači,“ řekl listu zdroj a dodal, že Grobov začal měnit nastavení teploty a tlaku, aniž si uvědomil, že úzce souvisí s vypuštěním freonu.

Reálných 30 stupňů, které čidlo ukazovalo, změnil na 78 stupňů. Přitom už při 64 stupních začne systém avizovat požár. Zařízení pak požádalo o potvrzení, zda má protipožární systém – a tím i freon – opravdu spustit. Podle jiného námořního experta citovaného listem Grobov to podle všeho udělal.

Grobov je prý nyní stále v šoku. Tvrdí, že mu někdo řekl, že blok je vypnutý a tlačítka může mačkat. K  výslechu byl předvolán i velitel podpalubního oddělení Vasiljev, který viděl, jak jeho podřízený mačká tlačítka ovladače, a nezasáhl proti tomu.

Grobov možná kryl nadřízeného

O vině Grobova se ale objevují i pochybnosti. Jednou z verzí vyšetřovatelů je podle ruského serveru Life.ru možnost, že Grobov svým přiznáním kryje někoho z nadřízených. Námořníka prý po nehodě našli v bezvědomí v takové vzdálenosti od ovládacího panelu, kterou by od okamžiku spuštění systému nedokázal překonat.

Podobně spekuluje i server Gazeta.ru. Podle něj protipožární systém vypustil freon hned v několika obytných sekcích ponorky. To by vylučovalo podíl Grobova na katastrofě. "Příkaz k vypuštění freonu mohl v takovém případě přijít jen z centrálního stanoviště, tam ale námořník nemohl být,“ řekl serveru kapitán Alexandr Pokrovskij, který v minulosti sloužil na ponorkách.