Hlavní obsah

Námořník na Něrpě ze zvědavosti nastavil teplotní čidlo na 78 stupňů

Právo, Novinky, sw, nka
MOSKVA

Zadržený ruský námořník Dmitrij Grobov způsobil tragickou nehodu na ponorce Něrpa tím, že ze zvědavosti nastavil čidlo teploty vzduchu v obytném oddílu ponorky na vyšší hodnotu, napsal deník Kommersant. Následné spuštění protipožárního systému, který vychrlil do ponorky freon, zaplatilo životem 20 lidí.

Foto: Profimedia.cz

Ponorka Něrpa v docích na záběru ruské televize.

Článek

Analýza dat z bloku Rotor (obdoba černé skříňky) ukazuje, že ve druhé – obytné – sekci ponorky byla změněna kalibrace čidla teploty vzduchu. Údaje o teplotě tak náhle prudce vzrostly, na což protipožární systém zareagoval.

Deník Komsomolskaja pravda (KP) upozornil, že vypuštění freonu musí být ještě ručně potvrzeno. „Přístup k ovladačům nikdo nehlídá. Chrání je pouze pětimístné heslo, které znají pouze důstojníci,“ řekl listu zdroj blízký vyšetřování.

"V tu chvíli však právě probíhala zkouška kódového systému a tajná hesla byla jednoduše napsána tužkou na ovladači,“ řekl listu zdroj a dodal, že Grobov začal měnit nastavení teploty a tlaku, aniž si uvědomil, že úzce souvisí s vypuštěním freonu.

Reálných 30 stupňů, které čidlo ukazovalo, změnil na 78 stupňů. Přitom už při 64 stupních začne systém avizovat požár. Zařízení pak požádalo o potvrzení, zda má protipožární systém – a tím i freon – opravdu spustit. Podle jiného námořního experta citovaného listem Grobov to podle všeho udělal.

Grobov je prý nyní stále v šoku. Tvrdí, že mu někdo řekl, že blok je vypnutý a tlačítka může mačkat. K  výslechu byl předvolán i velitel podpalubního oddělení Vasiljev, který viděl, jak jeho podřízený mačká tlačítka ovladače, a nezasáhl proti tomu.

Grobov možná kryl nadřízeného

O vině Grobova se ale objevují i pochybnosti. Jednou z verzí vyšetřovatelů je podle ruského serveru Life.ru možnost, že Grobov svým přiznáním kryje někoho z nadřízených. Námořníka prý po nehodě našli v bezvědomí v takové vzdálenosti od ovládacího panelu, kterou by od okamžiku spuštění systému nedokázal překonat.

Podobně spekuluje i server Gazeta.ru. Podle něj protipožární systém vypustil freon hned v několika obytných sekcích ponorky. To by vylučovalo podíl Grobova na katastrofě. "Příkaz k vypuštění freonu mohl v takovém případě přijít jen z centrálního stanoviště, tam ale námořník nemohl být,“ řekl serveru kapitán Alexandr Pokrovskij, který v minulosti sloužil na ponorkách.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám