Dánský doktor Rasmus Damsgaard, který má na starosti antidopingový program Mezinárodní lyžařské federace a také odhalování dopingu v cyklistickém týmu Astana, letos poslal pět vzorků od lyžařů do akreditovaných laboratoří Světového úřadu proti dopingu WADA. Všechny vyšly negativní.

Když ale Damsgaard požadoval elektronické výstupy z testovacích zařízení, na jejichž základě bylo rozhodnuto, že vzorky jsou negativní, byl překvapen, když na nich byly jasné důkazy o přítomnosti EPO.

Vzorky odhalující přítomnost EPO nebyly označeny ani jako podezřelé, což vyvolává obavy, že se v Číně nebude zasahovat proti sportovcům užívajícím EPO. Podle odborníků by EPO mohli využívat sportovci zejména při fyzicky namáhavých a vytrvalostních závodech.

Dopující hříšníci unikají kvůli uplatněným kritériím

Podle dánského lékaře vzorky nemusely plně splňovat přísná kritéria WADA na prokázání EPO v krvi. EPO bylo poprvé testováno v na olympiádě v Sydney v roce 2000. Mnozí atleti ovšem pozitivní výsledky testů napadli u soudu. Světový úřad proti dopingu WADA proto zpřísnil kritéria, podle nichž se potvrzuje, že atlet skutečně bral EPO.

Také profesor Bengt Saltin, který patří k předním expertům na zakázané látky, uvedl, že nová kritéria WADA umožňují mnohým hříšníkům uniknout. Mezi lety 2003 a 2006 poklesl podle oficiálních údajů počet atletů užívajících EPO o dvě třetiny.

Experti však mají pocit, že nejde o reálný pokles, že na vině jsou zpřísněná kritéria proozančení vzorku jako pozitivního, a atleti dále užívají EPO, jehož nové deriváty se obtížněji detekují. Příbuzné látky ovšem s mírně odlišnou molekulární stavbou vyvinuté v Číně, Indii a na Kubě, které se na internetu prodávají jen za padesát dolarů za balení, se obtížně zjišťující stávajícími testy, protože mají mírně odlišné složení.

Pekingské metro kolabuje

Doping je jen dalším problémem, jemuž čelí čínští pořadatelé. Hlavním problémem je smog, jenž několikanásobně přesahuje povolené normy. Snaha vyřešit problém omezením automobilové dopravy přinesla další komplikaci. Jedna z nejdůležitějších tras metra v Pekingu v podnělí nezvládla zvýšený nápor cestujících po omezení automobilové dopravy. Z bezpečnostních důvodů musely být uzavřeny vstupy do okružní trasy číslo dvě a masa cestujících byla pouze vypouštěna ven. Uzavřena musela být i přestupní stanice v Ťien-kuo-men, oznámila agentura Reuters.

"Je tam velký nápor cestujících. Museli jsme trasu z bezpečnostních důvodů uzavřít," řekl reportérovi zaměstnanec metra stojící před zamčeným vchodem do stanice Fu-sing-men, která je přestupní s trasou jedna. Oficiální představitelé metra zatím situaci nekomentovali.

Pondělí je prvním pracovním dnem od zavedení speciálního dopravního režimu v Pekingu, v jehož rámci budou následující dva měsíce moci do ulic vyjíždět střídavě automobily jen se sudými nebo lichými poznávacími značkami. Jedinou výjimku tvoří taxíky, autobusy a olympijská vozidla.