Květinami vyzdobená lokomotiva táhnoucí deset vagónů přejela mezikorejskou hranici ráno, oznámila mluvčí jihokorejského ministerstva pro sjednocení. Náklad tvořily kamenné obrubníky pro výstavbu silnic a suroviny pro výrobu v továrním komplexu Kesong. Zpátky do Jižní Koreje vlak veze hotové výrobky, například boty nebo prádlo.

„Jsem šťastný, že řídím tento vlak mířící na sever, kde se narodili oba moji rodiče,“ uvedl strojvůdce Šin Čchak-čchul. „Doufám, že tento vlak bude převážet nejen náklad, ale také turisty".

"Spojujeme tepnu, která byla přerušena celých 56 let," řekl ve stanici Dorasan, která je poslední zastávkou na jihokorejské straně, prezident jihokorejské státní železnice Korail I Čchul. "Vypadá to jako skromný začátek, ale tohle je první krok do Evropy prostřednictvím transsibiřské magistrály. Brzo bude (železnice) na pojena na kontinentální síť. Ačkoli jsem začali s nákladními vlaky, povede to v budoucnu k zahájení osobní vlakové dopravy.“

Opatrní politici

Jižní Korea má zájem, aby její železniční síť byla přes KLDR napojena na čínské a ruské dráhy, ale Pchjongjang s tím doposud nesouhlasí. K možnosti obnovy osobní dopravy se zatím politici obou zemí nevyjadřují.

Průmyslová zóna v Kesongu

Představitelé severokorejské a jihokorejské vlády obnovení pravidelného železničního spojení interpretují jen velice opatrně. Podle nich jde především o účelovou záležitost, která má zjednodušit obsluhu továren v Kesongu. Jihokorejský ministr pro sjednocení I Če-čong řekl, že jde hlavně o zrychlení spolupráce na hospodářských projektech.

Komplex v severokorejském Kesongu je společným projektem obou Korejí a díky jeho provozu už bylo částečně obnoveno dopravní spojení mezi příhraničními oblastmi po silnici.

Oteplování vztahů

Každodenní provoz nákladního vlaku je prvním hmatatelným výsledkem mezikorejského summitu, který se konal letos v říjnu a jeho účastníci se shodli na celé řadě projektů, které mají podpořit mír a hospodářskou spolupráci. Železniční linka naposledy mezi oběma korejskými státy pravidelně jezdila v roce 1951. Vůbec poprvé po půlstoletí vlak hranici mezi Korejemi přejel v květnu, tenkrát však šlo jen o jednorázovou symbolickou cestu. Nyní bude přísně střežené hraniční pásmo přejíždět pravidelně, kvůli bezpečnosti maximálně šedesátikilometrovou rychlostí.