Astronomové objevili dosud nejvzdálenější vesmírné galaxie

– WASHINGTON

Astronomové objevili v kosmu údajně nejvzdálenější, a tím pádem nejstarší galaxie, jaké kdy teleskopy zaznamenaly. Podle internetového serveru space.com vznikly v době, kdy vesmíru bylo "pouhých" 500 miliónů let a formovaly se vůbec první galaxie.

Podle jednoho z objevitelů, Richarda Ellise, putovalo jejich světlo k Zemi více než 13 miliard let. Astronom Kalifornského technologického institutu je přesvědčen, že objev šesti vzdálených galaxií vědcům umožní lépe poznat zrod vesmíru, který odborníci odhadují zhruba před 13,7 miliardy let. "Jsou tam hvězdy, které začaly zářit v době, kdy vesmír byl ve svých počátcích," řekl.

Odborníci věří, že nemusí zůstat jen u tohoto objevu. "To, že jsme nalezli tolik vzdálených galaxií na tak malé sledované oblasti, svědčí o tom, že jich je tam ve skutečnosti mnohem víc," tvrdí Stark.

Záblesky prastarých galaxií zachytil obří teleskop Keck na Hawaji, který je vybaven zrcadlem o průměru deset metrů. Vědci k tomu využili efektu takzvané gravitační čočky - vesmírných objektů s intenzivním gravitačním polem, které dokážou zakřivit paprsky vycházející ze zdroje podobně, jako je tomu u optické čočky. Podle dalšího člena mezinárodního týmu, Dana Starka, astronomové objevili v kosmu místa, která jim pozorovanou oblast přiblížila až dvacetkrát.