Hlavní obsah

Vyšetřovatelům unikla část rozhovoru z kabiny Jaku-42

Novinky, alt

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Ruská média zveřejnila část přepisu rozhovoru pilotů v kabině letounu Jak-42, který havaroval u Jaroslavle. Neřeší sice otázku, proč letadlo mělo nízkou rychlost během startu, ale podle konverzace pilotů je patrné, že stroj mohl mít problémy se stabilizátory. Navíc se ukázalo, že posádka nebyla úplně sehraná a experti o tomto faktu uvažují jako o jedné z možných příčin havárie.

Článek

Jeden z odborníků dokonce přednesl názor, že zatímco jeden pilot se pokoušel vzlétnout, druhý stroj brzdil.

Server Lifenews v úterý informoval, že vyšetřovatelé našli na vzletové dráze stopy po brzdění. Podle vyšetřovatelů ale dráha neodpovídá tomu, že by brzdění bylo úmyslné, tedy že by jej řídili piloti. Podle zprávy by na dráze v takovém případě zůstalo víc stop i zbytky spáleného podvozku.

Experti MAKu prošli každý metr vzletové dráhy a po 12 dnech od havárie stopy našli. Ze zprávy ale neplyne, že by stopy souvisely se startem právě tohoto letadla. Experti jen uvedli, že stopy nelze nijak vysvětlit.

Naopak je jasné, že v krvi posádky nebyl nalezen alkohol.

Jeden vzlétal, druhý brzdil, soudí odborník

„Zatím základní vyšetřovací verze je nesourodost posádky v případě nouzového stavu. Pravděpodobné je i selhání brzdového systému,“ konstatuje se v uvolněné části zprávy.

Zkušební pilot, jenž umí řídit všechny stoje, které v Rusku létají, Magomed Tolbojev serveru Lifenews řekl, že vše nasvědčuje tomu, že jeden z pilotů se snažil se strojem vzlétnout, zatímco druhý brzdil.

„Podle zákonů velitel řídí práci posádky. Pokud měli rozpory, tak to značí, že kapitán posádku neřídil, to vedlo k dvojímu chování, jeden se snažil vzlétnout, druhý stroj brzdil,“ uvedl Tolbojev.  Doplnil, že to ukazuje na fakt, že kapitán neměl autoritu.

Foto: Profimedia.cz

Jeřáb zvedá zadní část zničeného letadla u Jaroslavle.

Živý i počítačový pokus

Velikost neznámé brzdící síly musí vyšetřovatelé teprve vypočítat na základě rekonstrukce havárie. Ta se plánuje provést na podobném letadle. Bude se dělat i počítačová simulace.

Testy budou provedeny v Gromovově leteckém výzkumném ústavu ve městě Žukovskij asi 25 kilometrů jihovýchodně od Moskvy.

Motory podle záznamů z černých skříněk pracovaly až do okamžiku pádu, fungovaly i klapky a stabilizátory.

Posádka se o start přela

Server Moskovskij komsomolec zveřejnil část nahrávky hovorů posádky, která ze zprávy unikla.

Plyne z ní, že stroj nabíral rychlost a pilot chtěl odstartovat, náhle ale změnil rozhodnutí a k kabině došlo ke sporu. Z nahrávky ale není jasné, která slova jsou komu určena.

Přepis části rozhovoru posádky v kabině:
kapitán: 74, 76
palubní inženýr: 74, 76
Kapitán: Čas, reflektory, mez 190
Kapitán: tři, čtyři, pět, nominál
palubní inženýr: V nominálu
palubní inženýr: Rychlost stoupá, parametry v normě 130, 150, 170, 190, 210
Kapitán: Vzlétáme
palubní inženýr: 220, 230
Druhý pilot: Check (potvrzení údaje), stabilizátor
Kapitán: Vzletový, vzletový, stabilizátor
Druhý pilot: Co děláš?
Kapitán: Vzletový
palubní inženýr: Vzletový
Kapitán: vulgární výraz
Druhý pilot: Andrjucha!

Posádka si před startem vždy dohaduje hodnoty, při nichž bude provádět jednotlivé úkony. "Mez 190" tak znamená, že bylo dosaženo hodnoty 190, při níž se začne provádět dohodnutý manévr. Podobně se piloti rozhodnou, při jaké rychlosti odlepí stroj od země.

Podle pilota, kterého Novinky oslovily, se kapitán v konverzaci rozhodne, že vzlétnou ("Vzlétáme"), protože letadlo dosáhlo potřebné rychlosti. Pak se ale rozhodne jinak a vrátí letadlo zpět do vzletového režimu, což znamená, že se letadlo vyrovná do horizontální polohy, aby mohlo nabrat vyšší rychlost.

Současně kapitán vyzve k uvolnění stabilizátoru, který se u starších strojů uvolňuje ručně. Bez přístroje není možné stroj vyrovnat. Podle listu Moskovskij komsomolec se mohl kapitán snažit uvolnit zablokované zařízení, ale nestihl to. Letadlo narazilo do antény a zřítilo se.

Uvolněná část nahrávky končí zvoláním Andrjucha!, tedy hovorovou formou jména kapitána Andreje Solomenceva.

Z nahrávky je patrný zmatek, který při startu panoval. Mohl být dán i tím, že letoun řídil druhý pilot, který podle původních informací se strojem tohoto typu nikdy nestartoval.

Podle jiné z teorií, které se s bezradností vyšetřovatelů množí, bylo letadlo zabrzděné a piloti jej odbrzdili až v průběhu startu, kdy už ale mohlo být pozdě.

Při nehodě letounu zemřelo 7. září 44 lidí. V letadle cestoval hokejový tým Lokomotiv Jaroslavl. Na palubě zemřeli i tři čeští hokejisté Karel Rachůnek, Jan Marek a Josef Vašíček. Přežil pouze palubní inženýr Alexandr Sizov, vyšetřovatelé ho ale zatím nevyslechli.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám