Hlavní obsah

Rozšířená Panama se vrací na námořní mapy, do průplavu vplula první loď

Právo, DPA, kov

Středoamerická Panama se dočkala – v neděli po devíti letech vplula do rozšířeného Panamského kanálu spojujícího Atlantický a Tichý oceán opět první loď. Los určil, aby zápis do historie připadl 300 metrů dlouhému čínskému plavidlu s 9500 kontejnery s původním jménem Andronikos. To ale Číňané na počest znovuotevření průplavu přejmenovali na Panamu.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Panamský průplav byl znovu otevřenVideo: Reuters

 
Článek

Jorge Quijano, šéf společnosti spravující kanál (ACP) doufá, že se tímto aktem země v přítomnosti mnoha hlav států, včetně amerického prezidenta Baracka Obamy, konečně zbaví nepříjemné pověsti daňového ráje s černými konty a že už nebude připomínána spolu s tzv. Panamskými dokumenty. Místo toho očekává obdiv nad prací, která spojnici obou oceánů změnila k nepoznání.

Foto: Arnulfo Franco, ČTK/AP

Loď s kontejnery připlouvá do průplavu

Stavební náklady na dílo mezi přístavem Colón na severu do blízkosti města Panama na jihu dosáhly téměř 5,6 miliardy dolarů (134 miliard korun), o dvě miliardy více, než byl startovní rozpočet. A zatím se neví, kdo tyto miliardy navíc zaplatí – zda to bude konsorcium GUPC pod vedením španělské firmy Sacyr, či stát Panama. Poslední slovo připadne soudu.

Devatenáct Eiffelovek

Při rozšíření museli Panamci přemístit na 150 miliónů kubíků zeminy. Vznikl systém obrovských zdymadel, která mají zvedat lodi téměř o 30 metrů – ten spolykal 12 miliónů tun betonu a 192 tisíc tun ocelových konstrukcí, což odpovídá devatenácti Eiffelovým věžím.

Foto: Moises Castillo, ČTK/AP

Nově otevřený panamský průplav

Vyrostlo tam pod rukama 40 tisíc dělníků a inženýrů několik zdymadlových komor pro čekající lodi. Rozměry komor jsou úctyhodné: 427 metrů dlouhé, 55 metrů široké a 35 metrů hluboké. Vrata zdymadel z Itálie potřebují k uzavření a otevření pět minut a kolem tří hodin trvá zvednutí plavidel o 28 metrů.

Nepřerušený provoz

„Všechna zařízení a systémy včetně motorů a všeho elektrického zařízení jsou přinejmenším zdvojena, abychom měli jistotu fungování za jakýchkoliv podmínek. Provoz by se neměl nikdy zastavit – ostatně ve stoleté historii kanálu se to stalo jen třikrát,“ konstatuje Abdiel Julio, jeden z vedoucích pracovníků.

Foto: Moises Castillo, ČTK/AP

Loď vplouvá do panamského průplavu

Denně by mělo proplout kanálem 35 až 40 lodí, které místo jejich kapitánů řídí v průplavu lodivodi. Jeden z nich, Roberto Grant, ke své práci poznamenal: „Když nás v kanálu překvapí prudký déšť, při němž nevidím skoro nic, je to velmi nebezpečné. V době sucha zase vanou silné boční větry, to jsou dva kritické momenty.“

Cesta průplavem trvá kolem 24 hodin a jedno proplutí stojí kolem 200 tisíc dolarů. Očekává se, že tuto rozšířenou námořní cestu může teď použít 96 procent všech plavidel světa.

Zamíří tam hlavně kontejnerové lodi, protože ve starém kanálu mohla proplout jen plavidla třídy Panamax (max. 4400 kontejnerů), ale nyní dostanou zelenou i lodi až se 14 tisíci kontejnery a navíc také tankery. Panamský kanál zkracuje cestu z Evropy na západní pobřeží USA o 20 tisíc kilometrů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám