Hlavní obsah

Kotlebovy vlakové hlídky od Nového roku oficiálně skončily

Právo, Ivan Vilček

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bratislava

Prvním dnem roku 2017 vstoupila na Slovensku v platnost novela zákona o drahách, která umožňuje dohled nad veřejným pořádkem ve vlacích a na nádražích pouze policii a osobám určeným dopravcem. Samozvané hlídky Lidové strany Naše Slovensko (LSNS) Mariana Kotleby by tak měly definitivně skončit.

Foto: TV Markíza

Marian Kotleba (vlevo) osobně doprovází jednu z hlídek (archivní snímek)

Článek

Zatím není jasné, jak na novou situaci zareaguje LSNS, která své hlídky zavedla loni v dubnu po útoku Roma na 21letou cestující ve vlaku z Nových Zámků do Zvolena.

Iniciátorkou zmíněné novely byla ministryně spravedlnosti Lucia Žitňanská (Most-Híd).

„Nikdo v tomto státě nemůže nahradit policii, ani se tak tvářit. Jakoukoli aktivitu, která má chránit občany, pokud se jedná o jejich majetek, život a zdraví, může vykonávat pouze policie nebo subjekt, který má příslušné povolení od železnic,“ uvedla ministryně.

Politický marketing

Žitňanská však připustila, že problém se tímto krokem zcela nevyřeší. „Politické subjekty, které chtějí vyvolat dojem, že tento stát není funkční, aby pak mohly přijít s vlastními řešeními, budou vždy hledat cestu, aby ve společnosti prosazovaly svůj extremistický program. Nepochybuji o tom, že pokud jim zahatíme jednu cestu, budou hledat jinou. Úkolem státu je, aby jim tomu vždy zabránil,” dodala ministryně.

Vlakové hlídky LSNS se ukázaly být velmi účinným marketinkovým nástrojem Kotlebovy strany. Kotleba připustil, že hlídky jsou prvním krokem k zavedení domobrany. Ta by měla podle něj působit tam, kde selhává policie.

V březnových volbách získala krajně pravicová LSNS osm procent hlasů, podle aktuálních průzkumů počet jejich voličů stoupá především mezi mladými Slováky.

Reklama

Výběr článků

Načítám