Hlavní obsah

Kapitán polského tupolevu byl nezkušený, říká dopravní pilot

Právo, Pavol Minárik
Varšava

Kapitán polských aerolinek LOT Jarzy Gredzielski zpochybňuje kvality posádek, která mají na starosti letadla vládní letky. Podle něj nejsou tak zkušení, jako piloti komerčních leteckých společností. Upozorňuje na fakt, že jak tupolev s prezidentem Kaczyńským, tak stroj s generalitou letectva, který se zřítil loni, havarovaly za podobných podmínek - při přistání za špatných počasí asi kilometr před letištěm.

Foto: Reuters

Tupolev TU-154 polské vládní letky na archivním snímku.

Článek

Gredzielski se v listu Gazeta Wyborcza obrací na vedoucího školícícho střediska polských vzdušných sil Anatlola Czabana, zda jsou piloti skutečně dost připravení. „Každý pilot dříve nebo později přistává za mimořádně špatného počasí. I mně se to stalo. V Taškentu byla viditelnost padesát metrů a na náhradním letišti v Alma Atě stejně.“ A zdůraznil, že ruští návodčí ho dobře navedli plynnou angličtinou.

Kapitán chce hlavně vědět, kolik hodin měli oba piloti nalétáno. Zatím bylo zveřejněno jen to, že na Tu-154 nalétal první pilot 445 hodin a druhý 194. Srovnává to se situací u aerolinek: „Když jsme přišli do Lotu, měli jsme každý nalétáno 1500 až 2000 hodin. Po patnácti letech a nalétání dalších pěti sedmi tisíc hodin přišlo povýšení na pozici druhého pilota dálkových letadel, jako byl Tu-154 a později Boeing 767. Po dalších letech a tisících hodin se pak pilot stal kapitánem.“

Foto: Profimedia.cz

Trosky tupolevu Tu-154, ve kterém zahynul polský prezident.

Zdůraznil také, že kapitán rozhoduje a že mu nemůže nikdo poroučet. Zdůraznil, že právě tak jednal kapitán stroje, kterého kritizoval Kaczyński, když mu nevyhověl a nezměnil trasu letu při cestě z Ukrajiny do Gruzie.

V jednotce, která zajišťovala dopravu vysokých státních činitelů, sloužili jen tři piloti s kvalifikací na velitele Tu-154 a jeden z nich složil zkoušky v minulém roce. S druhými piloty to bylo ještě horší. Po smrti R. Grzywna ve Smolensku zůstal v jednotce už jen jeden. [celá zpráva]

Reklama

Výběr článků

Načítám