Hlavní obsah

Experti: Chyba ruského pilota s brzdou je šokující, ale možná

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Moskva
Aktualizováno

Informace serveru deníku Moskovskij komsomolec o tom, že důvodem tragického zřícení letadla s hokejovým týmem Lokomotivu Jaroslavl byla neuvolněná brzda, vyvolala zděšení a údiv expertů. Fatální omyl přesto nevylučují.

Foto: Denis Sinyakov, Reuters

Trosky letadla v ruské Jaroslavli

Článek

Ze zvukových záznamů černé skříňky se podle zdroje Moskevského komsomolce dá usuzovat, že nevolností postižený hlavní pilot Andrej Solomencev předal řízení druhému pilotovi Igoru Ževelovovi, aniž by odblokoval omezovač obrátek. Na neuvolněnou brzdu upozorňovalo světelné znamení, nikoliv však zvuková výstraha.

V ruském letectví je dnes už všechno možné.
zkušební letec Sergej Knyšov

Zdroj nevylučuje, že piloti si během startu chyby všimli a brzdu uvolnili. Pro dosažení potřebné rychlosti ale už bylo pozdě.

Nepravděpodobné není nemožné

„Kdyby byla zabrzděná ta brzda, je možné, že by letadlo jelo pomalu. Je ale podivné, že by to pilot neodbrzdil,“ řekl Novinkám pilot Matěj Novotný s tím, že odbrzdění je základním úkonem. „Vysvětlovala by to ta údajná předávka řízení druhému pilotovi. Ten mohl předpokládat, že to kapitán odbrzdil. Brzda je jen na straně kapitána,“ doplnil.

Ruský zkušební pilot Alexandr Akimenkov na serveru Gazeta.ru verzi s ruční brzdou přímo vylučuje. Se "zataženou ruční brzdou" podle něj Jak-42 prakticky nemohl vzletět, protože sílící tah motorů směřující proti omezovači by prý kola od podvozku odtrhl.

I podle jeho kolegy Knyšova je nová verze událostí jen těžko k uvěření. "Zajištěného omezovače prostě není možné si nevšimnout," tvrdí, avšak zároveň dodává: "Při dnešní úrovni výcviku pilotů a hrůznému stavu ruského letectva je ale všechno možné. Druhý pilot je dnes v letadlech prakticky nulová veličina."

O zkušenostech a délce praxe obou pilotů havarovaného stroje ruská média přinášejí rozporuplné informace.

Server Lifenews.ru s odvoláním na experty označuje praxi posádky za nedostatečnou. Druhý pilot Ževelov prý teprve nedávno na Jak-42 "přesedl" ze stroje Jak-40 a první pilot Solomencev údajně nalétal na Jaku-42 kolem 1400 hodin, přičemž za dostatečných se považuje nejméně 8000 hodin. Zkušební letec Vadim Bazykin označil praxi posádky za "katastrofálně nedostatečnou".

Hlavní záhadou ale podle něj zůstává, proč letoun, který se choval nestandardně a přejel startovací dráhu, piloti nezastavili, byť na poslední chvíli a s pravděpodobností kolize.

Při pádu letadla do řeky Volhy zemřelo 44 lidí včetně tří českých hokejových reprezentantů. Přežil pouze palubní inženýr Alexandr Sizov. Vyšetřovatelé čekají, až jim jeho zdravotní stav dovolí výslech.

Tisíce lidí se na Staroměstském náměstí rozloučily s tragicky zesnulými hokejistyVideo: Novinky

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám