Hlavní obsah

Británii hrozí na podzim ekonomická bouře

Londýn

Britské podnikatelské kruhy varovaly před „podzimní bouří“ v ekonomice, kterou může přinést kombinace několika faktorů, mezi něž patří zpomalující se zotavování hospodářství, konec koronavirových podpor, problémy s nedostatkem řidičů či nedostatek čipů. Potravinové banky se kvůli tomu připravují na extrémní nápor.

Foto: Frank Augstein, ČTK/AP

Britské benzínky mají problémy se zásobováním.

Článek

Konec podpor pro firmy postižené koronavirovou pandemií oznámil minulý týden ministr financí Rishi Sunak. Po osmnácti měsících skončí největší program podpor na udržení pracovních míst Coronavirus Job Retention Scheme (CJRS), který byl spuštěn loni 20. března a zemi přišel na 70 miliard liber.

V rámci tohoto schématu dával stát v květnu podporu na udržení 11,6 milionu pracovních míst, kdy lidem pokrýval 80 procent platu do výše 2500 liber měsíčně. Na konci července šla podpora na udržení 1,6 milionu míst, plyne z posledních vládních čísel. Nyní je takto udržován milion pracovních míst, napsal list The Guardian.

Sunak tvrdí, že je hrdý na to, co se s pomocí CJRS podařilo, ale že je nyní pravý čas jej ukončit.

Foto: Jessica Taylor, Reuters

Britský ministr financí Rishi Sunak

Mnohé firmy se však ještě nedokázaly vrátit k normálnímu předkoronavirovému provozu. Britská federace odborových organizací TUC, která pomáhala vytvořit plán podpor CJRS, varovala, že se zahodí vše dobré, co se udělalo, a vyzvala k zavedení kurzarbeitu podle německého vzoru.

Růst ekonomiky se zpomaluje

Vlivní podnikatelé mají podle listu Guardian strach z „podzimní bouře”.

Obavy má i Federace malých podnikatelů FSB, podle které nastává „ochlazení ekonomického prostředí“. Varovala, že konec této podpory spolu s koncem podpory pro přijímání učňů a růstem cen energií zvýší tlak na malé firmy.

„Lidé tu pumpují litry do kanystru”. Britové kvůli nedostatku paliva šílí

Zahraniční

„Je to potenciálně nebezpečný moment,“ uvedl předseda FSB Mike Cherry a vysvělil proč:  „Vzhledem k tomu, že aktuální čísla o ekonomickém růstu jsou nižší, než se čekalo, nemusí blížící se sváteční (předvánoční) sezóna přinést takový růst, v jaký doufalo mnoho malých firem.“

Obavy z konce podpor dala najevo i Bank of England. Ta varuje před mírným nárůstem nezaměstnanosti, protože se ukázalo, že počet podporovaných míst sice klesá, ale ne dost rychle, a horší jsou i výsledky britské ekonomiky. K tomu přispělo i to, že mnohé automobilky snížily produkci kvůli nedostatku čipů.

Několikahodinové čekání Britů u benzínek pokračuje. Problém není jen v brexitu

Zahraniční

Krok navíc přichází v době, kdy je britská ekonomika, jejíž zotavování začalo zpomalovat ještě před touto krizí, dušena nedostatkem řidičů a nedaří se kvůli tomu rozvážet ani benzín k pumpám. Počítá se proto s nasazením vojenských řidičů, kteří se však musejí proškolit v ovládání cisternových automobilů distributorů.

Škrtnou se další podpory

Od příštího měsíce by se navíc měla zrušit i podpora 20 liber týdně nejchudším, kterou dostává šest milionů lidí. Podle nezávislé organizace Legatum Institute kvůli tomu upadne do chudoby 800 000 osob.

Podle průzkumu Trussell Trustu se pětina lidí pobírajících tuto podporu bojí, že kvůli tomu budou muset vynechat denně jedno jídlo.

Na nápor se připravují potravinové banky. Obávají se, že na ně vzroste tlak, když se nízkopříjmové skupiny budou obracet na ně, aby získaly potraviny.

Reklama

Výběr článků

Načítám