Nejníže položená železniční stanice světa, nejdelší tunel i výtah - to všechno zahrnuje technologicky jedinečný projekt Porta Alpina. Výtah umožní cestujícím dostat se z podzemního nádraží umístěného uprostřed Nového Gotthardského tunelu u průsmyku svatého Gottharda, patrona stavařů, do Sedrunu v údolí Surselva, což v rétorománštině znamená Vysoké lesy.

V něm, obklopen třítisícovými horskými štíty, pramení Rýn. "Doufáme, že přilákáme další návštěvníky, kteří se pokochají krásou naší krajiny," řekl televizi RTL Arno Lanfranchi, šéf projektu za kanton Graubünden.

Náklady se mají pohybovat kolem 50 miliónů švýcarských franků (asi 900 miliónů korun). Podělí se o ně kanton Graubünden, který si svůj podíl ve výši 20 miliónů franků (360 miliónů korun) nechal posvětit v referendu letos v únoru, 25 miliónů (448 mil. Kč) přidá spolková vláda v Bernu a pět miliónů (90 mil. korun) obstará regionální úřad.

Tunel zkrátí cestu mezi Curychem a Milánem

Megatunel Nový Gotthard se staví od roku 1996. Po dokončení v roce 2016 bude měřit 57 kilometrů. Nachází se výrazně hlouběji než legendární "Starý" Gotthard, ležící 1200 metrů vysoko a měřící  patnáct kilometrů, a zkrátí čas na cestu mezi švýcarským Curychem a italským Milánem o hodinu - na dvě hodiny a 40 minut.

Budou ho tvořit dva tubusy o průměru devíti metrů, 40 metrů od sebe vzdálené a spojené příčnými průchody po každých 325 metrech. Vlaky jimi projedou, či spíše proletí, rychlostí až 250 kilometrů za hodinu.

Unikátní výtah překoná i zdviž v nejvyšší budově světa, mrakodrapu Tchaj-pei 101 v tchajwanské metropoli o délce 500 metrů.

Německý básník Friedrich Schiller nazýval Gotthard "ledovým palácem, v němž sedí už celou věčnost v závoji zahalená panna". Křižovatka čtyř kultur, klimatických rozhraní, pramenišť čtyř řek a téměř nepokořitelných průsmyků se stane místem, kde spatří světlo světa ambiciózní a technologicky pozoruhodný projekt.