Podle Schäubla oficiální místa navrhnou příslušný dodatek ke spolkové ústavě a vytvoří nový návrh zákona o bezpečnosti letecké dopravy, který by možnost případného sestřelu náležitě reguloval.

Podobný zákon již německý parlament v roce 2004 přijal, ale ústavní soud jej letos v únoru zrušil. Zdůvodnil to tím, že platná ústava nic takového nepřipouští. Soud proto odmítl zákon o bezpečnosti vzdušného prostoru, podle nějž by armáda mohla na příkaz pověřeného člena vlády sestřelit unesené letadlo.

Sestřelit jen "výjimečně"

Vláda však má po zkušenostech s činy teroristů ve světě jiný názor. I když si uvědomuje, že sestřelení by mohl být jen velmi výjimečný krok ve velmi vyhrocené situaci, domnívá se, že takovou možnost by pro bezpečnost ostatních občanů měla mít.

"Sestřelení uneseného letadla s cestujícími by bylo ospravedlnitelné jen tehdy, pokud by opačný postup přinášel Německu velmi vážnou hrozbu," řekl Schäuble.

"V případě podobném 11. září 2001, kdy teroristé s unesenými letadly zničili mrakodrapy Světového obchodního střediska v New Yorku, by bylo sestřelení právě tak potřebné jako právně přípustné," dodal.

V reakci na nedávno zmařené spiknutí proti letadlům v Británii Schäuble uvedl, že také Německo čelí vzrůstajícímu ohrožení ze strany sebevražedných útočníků. [celá zpráva] "Musíme si přiznat, že také u nás je víc lidí, než si umíme představit, kteří jsou ochotni z šílenství nebo fanatismu obětovat svůj vlastní život, jen aby zabili co nejvíce jiných," zdůraznil.

I Česko může střílet

Ohrožení v případě teroristických útoků vedlo - přes právní spornost - již řadu států k opatřením, která v krajních situacích povolují civilní letadlo sestřelit. Sestřelit civilní letadlo lze v USA, za určitých podmínek například také ve Francii, na Slovensku, v Nizozemsku a Belgii.

V Česku možnost sestřelit civilní letadlo odsouhlasil v roce 2001 kabinet Miloše Zemana.