Hlavní obsah

Eurotunnel zbankrotoval, soud ho chrání před věřiteli

PAŘÍŽ

Společnost Eurotunnel, která provozuje podmořské spojení mezi Francií a Británií, vyhlásila bankrot. Není schopna splácet dluhy za 6,18 miliardy liber, což je asi 260 miliard korun. Eurotunnel požádal o ochranu před věřiteli, což se rovná návrhu na bankrot, a soud v Paříži firmě vyhověl.

Článek

Eurotunnel se snažil s věřiteli na splátkách dluhu dohodnout, ale nepovedlo se. Firma nyní bude moci podstoupit resktrukturalizaci.

Soud společnosti Eurotunnel stanovil šestiměsíční přechodné období a dal věřitelům dva měsíce na to, aby předložili své požadavky ke splácení. Dluh společnosti včetně plateb úroků bude zatím zmrazen.

Vlaky Eurostar zatím budou jezdit

Šéf společnosti Jacques Gounon uvedl, že stále doufá v dohodu s věřiteli. "Věřím, že se nám během přechodného období podaří nalézt nějaké řešení," dodal.

I přes vážné finanční problémy Eurotunnel trvá na tom, že bude i nadále zajišťovat transport mezi Velkou Británií a kontinentem.

Doprava mezi  Evropou a Velkou Británií. Trasa eurotunelu je zvýrazněna žlutou blikající linkou.

Eurotunel je druhý nejdelší železniční tunel na světě. Finanční problémy má od doby, kdy byl v roce 1994 s velkou slávou otevřen. Mnoho lidí odradily vysoké ceny, zvlášť v době, kdy do Británie prakticky z celé Evropy létají nízkonákladové linky.

Původně měl konkurovat hlavně trajektům v kanále La Manche. Ani jim ale příliš pasažérů neubral. Lidé jim stále dávají přednost hlavně kvůli romantice, která je s cestou po moři spojená.

Historie eurotunelu

Chuť spojit Francii s Anglií "pevnou" cestou měl už v roce 1802 Napoleon Bonaparte. Dokonce se tehdy začal tunel hloubit.

Řádná smlouva na stavbu ale byla podepsána až v roce 1964. Formálně se začalo stavět v roce 1973, ale práce byly kvůli ropné krizi přerušeny.

Tunel vede 25-40 metrů pod mořským dnem a má celkem tři tunely. Dva pro železnici a jeden služební.

Otevřen byl v roce 1994 s ročním zpožděním, stavba stále 9 miliard liber.

Vlak Eurostar je dlouhý 333 metrů, maximální rychlost je 300 kilometrů za hodinu. Vlak za 35 minut přepraví mezi oběma státy až 794 cestujících.

Společnosti nepomohlo ani to, když před dvěma lety výrazně snížila ceny. Cesta s autem tam a zpět zlevnila z 300 liber (12 300 Kč) na asi 50 liber (2050 Kč). Cestující se ale nenechali přilákat. Dopravu tunelem využívají hlavně ti, kteří se chtějí mezi kontinentem a ostrovní zemí přepravit co nejrychleji - cesta tunelem trvá asi půl hodiny.

Reklama

Související články

Eurotunnel hledá cesty, jak odvrátit bankrot

Provozovatel železnice pod kanálem La Manche, společnost Eurotunnel, už od svého vzniku bojuje o svou existenci. Dluhy u věřitelů dosahují 6,2 miliardy liber...

Výběr článků

Načítám