V roce 2011 ruští vyšetřovatelé uvedli, že hlavní chybou bylo to, že se posádka stroje nerozhodla při velmi špatné viditelnosti raději přistát na jiném letišti. Piloti prý byli pod tlakem nadřízených a neměli dostatečný výcvik. První polská vyšetřovací komise vedená bývalým ministrem vnitra Jerzym Millerem dospěla k závěru, že vinu nesou i dispečeři, kteří piloty uvedli v omyl.

Současné polské vedení s výsledky těchto vyšetřování nesouhlasí a letos se rozhodlo ustavit další vyšetřovací komisi. Macierewicz v sobotu řekl, že o výbuchu komise hovořila už předtím.

„Zjistili jsme, že tam byl výbuch, který letadlo mohl zničit. Teď víme mnohem víc. Na zápisu jedné ze skříněk s informacemi o letu jsme identifikovali okamžik výbuchu. Zabýváme se teď jeho analýzou a vylučujeme jiné možné interpretace tohoto elektronického zápisu,” řekl ministr.

Polský vládní speciál Tu-154M v sobotu 10. dubna 2010 přepravoval polskou delegaci do západoruského Smolenska, kde měla uctít památku obětí katyňského masakru, při němž v roce 1940 sovětská tajná policie zavraždila přes 20 tisíc Poláků. V troskách zahynulo 96 lidí, vesměs členů delegace v čele s prezidentem Kaczyńským.