Ivan Mikojan byl po většinu svého života až do své smrti hlavním konstruktérem v konstrukční kanceláři MiG (nyní Mikojan), která vznikla před Velkou vlasteneckou válkou okolo jeho strýce Arťoma Mikojana.

Jeho otcem byl významný sovětský politik Anastaz Mikojan, který se stal tajemníkem rady ministrů a za Stalina i Chruščova se věnoval zahraniční politice. V roce 1956 byl v Maďarsku a nedoporučoval vojenský zásah, který se však nakonec uskutečnil. Stavěl se také proti rozmístění sovětských balistických raket na Kubě, což vedlo na počátku šedesátých let ke kubánské krizi.

 

FOTO: repro Sputnik

Ivan Mikojan, který vystudoval Žukovského institut, se nejprve podílel na dalším vývoji legendárního stíhacího letounu MiG-21, který navrhl ještě jeho strýc.

Jeho nejznámější konstrukcí je dvoumotorový frontový stíhací letoun MiG-29, který vyvíjel v sedmdesátých letech jako odpověď na americké stroje F-14 Tomcat a F-15 Eagle. Do dnešní doby se vyrobilo na 1600 letadel MiG-29 nejrůznějších verzí, z nichž polovina byla vyvezena do třiceti zemí světa. „Devětadvacítky” sloužily v i Československu a po jeho rozdělení v Armádě České republiky, než byly vyměněny za polské vrtulníky Sokol. Polsko je využívá nadále.

MiG-29 slovenských vzdušných sil

MiG-29 slovenských vzdušných sil

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Poslední verzí stroje je dvoumístná námořní verze MiG-29K, kterou využívá RuskoIndie. Zřejmě se podílel i na vývoji jeho následovníka MiGu-35.

Za svůj podíl na vývoji a dalším rozvoji stroje MiG-29 byl dvakrát oceněn sovětskou státní cenou.