Stavba důležitého železničního spojení pod Alpským masívem, která má zkrátit i zlevnit zejména nákladní dopravu mezi severem a jihem Evropy, trvala 17 let.

KOMENTÁŘE DNE:
Brexit? Jaký brexit? - Vyjednávání o odchodu Spojeného království z Unie popisuje Alexander Tomský. Čtěte zde >>

Tunel ve středu současně na obou stranách stavby otevřeli prezident švýcarské konfederace Johann Schneider-Ammann a zdejší ministryně dopravy Doris Leuthardová. Asi dvacet minut po poledni vjel do Gotthardského železničního tunelu v obou směrech vlak s 500 cestujícími, kteří místo na palubě vyhráli v loterii.

Performeři na slavnostním otevření tunelu

Performeři na slavnostním otevření tunelu

FOTO: Ruben Sprich, Reuters

„Švýcarsko uskutečnilo jeden z největších ekologických projektů v Evropě. Podstatně přispěje k ochraně životního prostředí v Alpách,“ uvedla firma AlpTransit Gotthard AG, dceřiná společnost Švýcarských spolkových drah (SBB), která stavbu zajišťovala.

Gotthardský tunel

Gotthardský tunel

FOTO: GAETAN BALLY, ČTK/AP

Pravidelný provoz tunelu začne až 11. prosince. Předcházet mu totiž musí řada testovacích jízd.

Gotthardský úpatní tunel je o tři kilometry delší než dosavadní rekordman, japonský Seikan a o sedm kilometrů delší než Eurotunel pod Lamanšským průlivem.

Tisková konference k otevření tunelu. Zleva generální ředitel AlpTransit Gotthard Ltd. Renzo Simoni, ředitel švýcarského Federálního úřadu pro dopravu Peter Fueglistaler a generální ředitel Railsways Andreas Meyer.

Tisková konference k otevření tunelu. Zleva generální ředitel AlpTransit Gotthard Ltd. Renzo Simoni, ředitel švýcarského Federálního úřadu pro dopravu Peter Fueglistaler a generální ředitel Railsways Andreas Meyer.

FOTO: Davide Agosta, ČTK/AP

Severní portál leží u obce Erstfeld v kantonu Uri, zatímco na jihu spojnice končí u městečka Bodio v kantonu Ticino.

Gotthardský železniční tunel

Gotthardský železniční tunel

FOTO: David Ryneš, Mapy.cz

Podle médií by za několik let mělo tunelem jezdit na 300 vlaků denně rychlostí až 270 kilometrů za hodinu. Ekologové si od nového železničního spojení, které zkrátí cestu z Curychu do Milána o hodinu, slibují snížení počtu 1,2 miliónu nákladních aut, jež každoročně používají alpské silnice.

Kněz Martin Werlen stavbě požehnal.

Kněz Martin Werlen stavbě požehnal.

FOTO: Gaetan Bally, ČTK/AP

Bez navýšení rozpočtu a o rok dřív

Vlády a developeři v jiných zemích mohou před největším investičním projektem v historii Švýcarska blednout závistí nejen kvůli novému rekordu. Stavba se totiž odehrávala s pověstnou precizností švýcarských hodinek, bez navýšení původně plánovaných nákladů a dokončili ji dokonce o rok dříve.

Experti si ale nejsou jisti, zda dvoutubusový Gotthardský tunel bude skutečně významným průlomem v evropské železniční dopravě, jak se od něj všeobecně očekává, poznamenala agentura DPA.

Německé dráhy sice tuto stavbu označují za "milník", ale upozorňují, že jde "teprve o první krok".

Poslední přípravy na zahajovací show k otevření tunelu

Poslední přípravy na zahajovací show k otevření tunelu

FOTO: Laurent Gillieron, ČTK/AP

Odborníci poukazují mimo jiné na zatím nedobudované potřebné napojení z Německa. K tomu například patří i odpovídající nákladová nádraží, v nichž by mohly být k průjezdu pod Alpami sestavovány soupravy dlouhé až 740 metrů. Mnohé je nutné dostavět i ve Švýcarsku a v Itálii, kam gotthardská trať míří.

Nový Gotthardský tunel je součástí širšího projektu, který počítá v příštích letech s dalšími dvěma navazujícími menšími tunely a se vzájemným propojením všech tří podzemních komunikací na povrchu.

Celková suma se tak vyšplhá na 23 miliard eur, což odpovídá 621,5 miliardám korun. Je to výdaj, který ve Švýcarsku nemůže schválit žádná vláda, aniž by se zeptala voličů. Jako ke každé důležité otázce se i v tomto případě muselo konat referendum a Švýcaři v něm v roce 1998 projekt podpořili.