Stroj na trase z Paříže do Káhiry zmizel z radarů ve čtvrtek krátce poté, co nad Středozemním mořem vstoupil do egyptského vzdušného prostoru. Podle některých zpráv udělal před zmizením tzv. vývrtku. V oblasti ale nebyly zaznamenány žádné stopy po případné explozi.

KOMENTÁŘE DNE:

Zeman versus ne-Zeman - Předvolební prezidentské klání předjímá Jiří Pehe. Čtěte zde>>

Terorismus

Na letecký spoj s Egyptem zaútočili teroristé vloni v říjnu, když propašovali výbušninu na palubu airbusu ruské společnosti Metrojet letícího z egyptského Šarm aš-Šajchu do Petrohradu. Na palubě zahynulo všech 224 lidí. K útoku se přihlásil Islámský stát.

K nynější katastrofě egyptského airbusu řekl bývalý šéf francouzského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod Jean-Paul Troadec, že chybějící nouzový signál naznačuje „brutální událost“. Technická závada by podle něj dala posádce čas alespoň na nějakou reakci, proto se respektovaný francouzský odborník přiklání k variantě teroristického útoku.

Mechanická závada

Egyptský deník Al-Vatan zjistil, že stroj Airbus A320-200 letící na osudné lince MS804 z Paříže do Káhiry, měl už dříve technické problémy. V červnu roku 2013 měl namířeno z Káhiry do Istanbulu, ale musel se vrátit kvůli zvýšené teplotě v jednom z motorů. Inspektoři pak našli v motoru závadu.

Únos

Letos v březnu unesl jiné letadlo společnosti EgyptAir na lince z Alexandrie do Káhiry muž, který se dožadoval kontaktu se svou exmanželkou. Piloty donutil k přistání na Kypru.

Únosy letadel jsou po událostech z 11. září 2001 složitější vzhledem k zabezpečení kokpitu. Únosci většinou mají nějaký požadavek, v tomto případě ale komunikace až do zmizení letadla nic takového neobsahovala.

Lidská chyba

Havárie v důsledku chyby pilota nejsou příliš časté, o to jsou však známější. K těm nejvýznamnějším patří zřícení letu Air France 447 do Atlantského oceánu v roce 2009.

Záznam jednoho z radarů ukazuje, že egyptský airbus šel před zmizením tzv. do vývrtky. V takovém případě mohlo v důsledku aerodynamického tlaku dojít k narušení struktury trupu a letadlo se mohlo rozlomit i bez výbuchu, což by vysvětlovalo absenci tepelné stopy po případné explozi. Není však jasné, co by mohlo přimět piloty k takovému manévru.

Záměrné zničení

Pokud by ovšem tento manévr nebyl záměrný. V čerstvé paměti ještě zůstává tragédie letu společnosti Germanwings z Barcelony do Düsseldorfu. Stroj poslal k zemi vloni v březnu pilot Andreas Lubitz, jenž trpěl psychickými problémy. Záměrně navedl letadlo do hory, zahynulo všech 150 lidí na palubě.

O identitě pilotů letu EgyptAir se toho zatím příliš neví.