Hlavní obsah

Zástupce šéfa Europolu: Řidič se nedohodl s šéfem gangu. Nechal běžence v dodávce umřít schválně

Právo, Jakub Troníček

Tragické smrti jednasedmdesáti uprchlíků objevených minulý čtvrtek v nákladním autě v Rakousku předcházel spor mezi šéfem gangu pašeráků a řidičem vozu, řekl Právu zástupce šéfa Europolu Oldřich Martinů. Vyšetřování pak ukazuje, že řidič běžence nechal zemřít úmyslně.

Foto: Ronald Zak, ČTK/AP

Vyšetřovatelé u nákladního auta, ve kterém byly ostatky desítek uprchlíků.

Článek

Máte již konkrétní informace o tom, co vedlo k tragédii v Maďarsku, kde zahynulo 71 lidí zavřených v nákladním voze?

Předcházela tomu určitá neshoda mezi organizátorem, tedy šéfem gangu, a tím řidičem, který uprchlíky fyzicky vezl. Byl to spor ohledně financování.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Nákladní vůz s mrtvými uprchlíky ve východním Rakousku Video: Reuters

Řidič tedy vedení té skupiny vydíral?

Nevím, zda to bylo přímo vydírání, ale zkrátka tam došlo ke konfliktu. Řidič vyhrožoval, že pokud nedostane zaplaceno, tak že tam ty lidi nechá, což následně také bohužel udělal.

Nechal je tam vědomě?

Ano, domníváme se, že to bylo schválně. Zkrátka je tam nechal a odešel.

Máte informace o tom, zda v ten okamžik byli ti lidé naživu?

S největší pravděpodobností to bylo tak, že v té chvíli byli skutečně ještě živí.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Zástupce šéfa Europolu Oldřich Martinů

O jaký gang šlo?

Byli tam lidi ze západního Balkánu, ale konkrétnější být nechceme, protože se připravují v této souvislosti další akce.

Jak podobné skupiny pašeráků lidí vlastně fungují?

Probíhá to na několika kvantitativních i kvalitativních bázích. Ta nejvyšší úroveň spočívá v tom, že ti lidé zakládají klasické legální struktury jako cestovní kanceláře nebo personální agentury. Jsou to špičky oboru, které se schovávají za tento byznys.

Mají přitom kompletní servis spočívající i v tom, že dodávají běžencům padělané doklady. Měli jsme třeba případ, kdy v Praze kradli turistům pasy a ty posílali do Řecka, kde je pozměnili a poskytli migrantům.

Kolik se za jejich služby běžně platí?

Je to různé, ale ta čísla se většinou pohybují kolem sedmi až osmi tisíc eur za osobu. Převaděčství spadá do kategorie kriminality, která je velmi lukrativní a zároveň velmi složitě postižitelná.

Máte představu o tom, kolik lidí je do tohoto byznysu zapojeno?

Zrovna včera jsme zveřejňovali v tomto směru čísla za letošní pololetí. Podle našich zjištění přitom bylo identifikováno 30 tisíc osob podílejících se na pašování lidí a zahájeno bylo vyšetřování 1300 kauz.

Jaké jsou zisky těchto gangů?

Nedokážu nyní ani odhadnout celková čísla, ale dosud největší odhalený zisk jedné skupiny se pohyboval kolem 71 miliónů eur za pololetí.

To je ohromná částka. Kde posléze peníze vydělané pašováním lidí končí?

Gangy se snaží ty peníze vyprat a právě k tomu často slouží ty legální struktury, o kterých jsem mluvil. Samozřejmě se ty prostředky používají i na další trestnou činnost nebo na úplatky.

Financuje se z těchto příjmů i mezinárodní terorismus?

Ano, to je všechno spojené. Může se to použít i na nákup zbraní a dalších věcí, které se např. používají při teroristických útocích.

Zapojuje se do převaděčského byznysu přímo Islámský stát?

My máme informace, že v Libyi se příslušníci Islámského státu pohybují velmi blízko toho dění. Důkazy, že by se do toho byznysu zapojovali přímo, ale nemáme.

Každopádně platí, že Islámský stát se snaží generovat peníze, a tohle je jeden ze způsobů, jak se peníze dají vydělat. Dá se tedy předpokládat, že pašování lidí je v jejich hledáčku a že z toho nějaké prostředky generují.

Reklama

Výběr článků

Načítám