Dotyčnými jsou novináři britského listu The Guardian Luke Harding, magazínu The Economist Edward Lucas a americký expert na Rusko Donald Jensen. Všichni potvrdili, že o publikacích v ruštině pod jejich jménem až dosud neměli potuchy.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

„O té knize nevím vůbec nic. Žádné svolení k publikaci jsem nedal,“ uvedl Lucas, který sice o Rusku napsal několik knih, nikoliv ale loňský titul moskevského vydavatelství Jak Západ s Putinem prohrál. „Je to jasné porušení autorského práva,“ podotkl Lucas.

Ani Jensen neví o tom, že by byl autorem knihy Putin a USA, kterou v Rusku pod jeho jménem prodávají od letoška. „Takovou knihu jsem v žádném jazyce nenapsal. Vypadá to jako kompendium mých komentářů pro Hlas Ameriky s nepřesným shrnutím,“ uvedl tento spolupracovník washingtonského Střediska pro transatlantické vztahy.

Harding má být zase autorem publikace Nikdo kromě Putina. Jenže ani on nic takového nenapsal. Kniha přitom podle vydavatele rozvádí myšlenky z publikace Mafiánský stát, jejímž autorem Harding skutečně je.

Nakladatel to neřeší

Ředitel Algoritmu Sergej Nikolajev přiznal, že nakladatelství o Britovo svolení nežádalo. „Když se objeví, pak uzavřeme nějakou dohodu a zaplatíme mu,“ prohlásil. O Lucasovi a Jensenovi se odmítl bavit s tím, že o jejich případu nemá dost informací a je teď několik dní mimo kancelář.

Hardingův vydavatel Guardian Faber, který vlastní práva k jeho pracím, zvažuje žalobu.

Algoritm ve zvláštní řadě vydal už více než dvacet publikací o Putinovi a jeho politice. Mezi autory figurují i bývalý americký ministr zahraničí Henry Kissinger či bývalý ruský vicepremiér a pozdější opoziční předák Boris Němcov, jenž byl letos v únoru zavražděn.

Zdá se ale, že v případě těchto a dalších autorů si ruský nakladatel právo k vydání zajistil. Tedy až na bývalého redaktora The Moscow Times Michaela Bohma. Ten tvrdí, že s ním sice vydavatelství vyjednávalo, ale dohoda uzavřena nebyla. Kniha jeho rozhovorů a článků zveřejněných původně v angličtině se přesto prodává. Nese název Chyba prezidenta Putina.