Egyptské úřady obviňují Al-Džazíru, že funguje jako hlásná trouba islamistického hnutí Muslimské bratrstvo podporovaného Katarem, což televize popírá. Egyptský prezident Abdal Fattáh Sísí v roce 2013 coby tehdejší šéf egyptské armády zakročil proti tomuto hnutí, které je nyní v Egyptě zakázáno a je považováno za teroristickou organizaci. Muslimské bratrstvo i katarská televize egyptská obvinění odmítají.

Mansúr, který má britské a egyptské občanství, byl zadržen v sobotu při nástupu na let společnosti Qatar Airways do Dauhá, uvedl právník Al-Džazíry. Podle mluvčího německé policie byl dvaapadesátiletý moderátor zatčen na berlínském letišti Tegel na základě mezinárodního zatykače egyptských úřadů.

Mansúr televizi Al-Džazíra řekl, že by měl brzy stanout před soudem, který rozhodne o jeho případném vydání do Egypta. Před budovou berlínského soudu dnes za Mansúrovo propuštění demonstrovalo asi 80 lidí, napsala agentura AP.

Spor o svobodu tisku v Egyptě

Mansúr "je nevinný novinář, který je v Egyptě nespravedlivě stíhán," řekl člen Německo-egyptského svazu pro demokracii, který pomáhal s organizací protestu.

Případ by podle agentury Reuters mohl obrátit pozornost na otázku svobody médií v Egyptě. Kritici tvrdí, že Západ zavírá oči před údajným potíráním opozice a svobody slova v Egyptě a dává místo toho přednost zlepšování hospodářských vztahů a spolupráci v otázce regionální bezpečnosti.

Sísí, který v roce 2013 sesadil prvního svobodně zvoleného egyptského prezidenta, islamistu Muhammada Mursího, v červnu na pozvání kancléřky Angely Merkelové navštívil Německo. Šéf německého parlamentu s poukazem na údajné porušování lidských práv v Egyptě schůzku se Sísím zrušil. Vláda v Káhiře kritiku z porušování lidských práv odmítá.

Egypt letos propustil australského reportéra Al-Džazíry Petera Gresteho, který strávil 400 dnů v egyptské věznici kvůli údajné podpoře nyní zakázaného Muslimského bratrstva. V únoru byli na kauci propuštěni další dva novináři Al-Džazíry, Egypťan Báhir Muhammad a Kanaďan Mohamed Fahmy, kteří byli v roce 2013 zatčeni spolu s Grestem.

Žurnalisté byli v prvním procesu odsouzeni k sedmi až deseti letům vězení za údajně nepravdivé zpravodajství o politických protestech v Egyptě. Letos v lednu odvolací soud nařídil proces zopakovat.