„Snahou je prohloubit praktickou spolupráci a přátelství obou zemí a zvýšit schopnost našich námořnictev se společně vypořádat s bezpečnostními hrozbami na moři,” řekl mluvčí čínského ministerstva obrany Keng Jen-šeng. Uvedl také, na které se posádky lodí zaměří: „Během cvičení se lodě soustředí na bezpečnost navigace, na nácvik doprovodných misí a na ostré střelby.“

”Ke cvičení vysílají obě strany devět hladinových plavidel,” uvedl Peking. Zároveň upřesnil, že Čína vyčlenila pro manévry mimo jiné fregaty Lin-i a Wej-fang a pomocné zásobovací plavidlo Wej-šan-chu, které jsou zapojené do protipirátské mise u pobřeží Somálska a v Adenském zálivu.

Obě země chtějí ukázat, že prohlubují svoje strategické partnerství.Profesor mezinárodních vztahů z pekingské univerzity Ren-min Š´Jinchung

Čína se snažila otupit ostří provokativních manévrů. „Je potřeba říci, že tato cvičení nejsou zaměřena proti žádné třetí straně a nemají nic společného s regionální situací,“ dodal čínský mluvčí.

Profesor mezinárodních vztahů z pekingské univerzity Ren-min Š´Jinchung však listu The New York Times řekl: „Čínské loďstvo nikdy nedělalo žádné cvičení ve Středomoří, a toto je navíc s Ruskem. Obě země chtějí ukázat, že prohlubují svoje strategické partnerství.“

Lodě Ruska a Číny sice od roku 2012 už spolu cvičily, ale jen v Pacifiku, kde se letos uskuteční podle ruského ministra obrany Sergeje Šojgua také společné manévry.

Reakce na cvičení USA 

Prohlubování spolupráce potvrdil tento týden při návštěvě v Číně ruský vicepremiér Dmitrij Rogozin: „Rusko a Čína jsou nyní nejen sousedy, ale stávají se, jak my chceme, hluboce integrovanými zeměmi.“

Prohlubující se strategické partnerství Moskvy a Pekingu představuje podle listu The New York Times velký problém pro amerického prezidenta Baracka Obamu, který se začal soustředit na asijsko-pacifickou oblast, kde roste síla Číny, která klade územní nároky vůči sousedním zemím, často partnerům USA. Podle listu mohou být květnové manévry reakcí Pekingu na nedávná americká cvičení s partnery v Asii.