Mezi prvními oznámil změnu pravidel norský letecký přepravce Norwegian Air Shuttle.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

S platností od pátku zavádí povinnou přítomnost alespoň dvou členů posádky v kokpitu společnost EasyJet. "Toto rozhodnutí bylo učiněno po konzultaci s úřadem pro civilní letectví," citovala ze sdělení firmy agentura AFP.

Zavedení obdobného opatření oznámily také islandské aerolinky Icelandair a francouzská společnost Air Transat.

ČTĚTE TAKÉ
Německo pátrá po motivu, pilot airbusu prý kdysi trpěl depresemi
Lufthansa: Druhý pilot prošel všemi testy včetně psychologických
Airbus záměrně navedl k zemi druhý pilot, prohlásil francouzský žalobce

Velké společnosti jsou zdrženlivější. "Zatím je příliš brzy," řekl agentuře APA mluvčí rakouské společnosti Austrian Airlines, která je stejně jako Germanwings dceřinou společností německé Lufthansy.

V případě Lufthansy neexistuje nařízení, aby v kabině zůstali vždy dva členové posádky. U ČSA by podle Českého rozhlasu měli v kokpitu vždy zůstat dva lidé. Pilota, který odejde například na toaletu, nahrazuje někdo z dalších členů posádky.

Povinnost může zavést Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví (EASA).

Dveře nejde otevřít zvenčí

Po atentátech z 11. září 2001, kdy teroristé z Al-Káidy použili k útokům v New Yorku a Washingtonu unesená letadla, se zvýšila bezpečnostní opatření na palubách letadel. Především byly instalovány bezpečnostní dveře, které nejde otevřít zvenčí, pokud si to posádka nepřeje.

Dveře jsou pancéřované a nejde se přes ně dostat ani s pomocí ručního granátu. Dveře během letu zůstávají zamčené a otevřít je nelze proti vůli posádky v pilotní kabině.

Zámek má tři módy, které se ovládají ze sedadel pilotů - odemčeno, normální a zamčeno. Mód odemčeno umožňuje vstoupit do kabiny například stewardovi nebo pilotovi vracejícímu se z toalety. Kdo jde do kabiny, vidí posádka na obrazovce, protože prostor u dveří snímá kamera.

Systém otevírání dveří Airbusu A320 na letovém simulátoru

Systém otevírání dveří Airbusu A320 na letovém simulátoru

FOTO: Leonhard Foeger, Reuters

V normálním módu jsou zamčené, ale po zadání číselného kódu je lze otevřít zvenčí zadáním speciální kódu na klávesnici. Dveře se otevřou s půlminutovým zpožděním.

Pokud ale posádky nastaví mód zamčeno, nelze se do kabiny dostat ani s pomocí kódu. To má zabránit tomu, aby kódu použili teroristé, kteří ho násilím dostali z některého ze členů posádky.

Ve Spojených státech platí nařízení, že pilot nesmí zůstat v kabině sám. Pokud jde kapitán nebo druhý pilot na WC, musí v kabině být i jeden ze stewardů. Ten pak pustí vracejícího se pilota dovnitř. V Evropě to však neplatí, záleží na jednotlivých aerolinkách.